Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Mobning gentænkt

Research output: Book/anthology/dissertation/reportAnthologyResearchpeer-review

Mobning gentænkt handler om mobning blandt børn og unge i skolen. Skolen er et helt særligt sted, hvor det at danne venskaber udgør et kontinuerligt parallelspor til den læring, som er skolens formål). Vi interesser os for de dannelser af venskaber og uvenskaber og de ændringer af relationer, der er vævet ind i skolens mange forskellige aktiviteter, herunder ikke mindst undervisningen. Vi interesserer os for de relationelle processer, hvorigennem børnenes og de unges fællesskaber formes med alle de forskellige positioner, inklusioner og eksklusioner, som hører til den form for processer. Især interesserer vi os for de dele af processerne, hvor eksklusioner kammer over i mobning.
Vores forskning har primært til formål at udvikle ny viden om mobning, vel og mærke viden af den type, der giver indsigt i mekanismer, dynamikker, dilemmaer og bevægelser i mobbepraksisser blandt børn og unge, og blandt de voksne der omgiver dem. De forståelser og indsigter, vi gerne vil formidle, præsenteres dels gennem tætte beskrivelser af de fænomener, vi har undersøgt empirisk; dels gennem begreber og teoretiske modeller, som hjælper med at fæstne indsigten hos de læsere, der gerne vil drage nytte af den. Og i forlængelse heraf måske også læserens arbejde med at omsætte den indsigt i ændrede praksisser i deres egne pædagogiske eller skolepolitiske aktiviteter.
På tværs af artiklerne deler forfatterne et opgør med forståelsen af mobning som et fænomen, der kan forklares monokausalt med henvisning til enkeltindividers personlighedstræk. Forfatterne deler også en optagethed af at forstå ikke bare, at mange kræfter arbejder sammen og skaber fænomenet mobning, men også for nogle forfatteres vedkommende, hvordan disse kræfter er filtret sammen og vævet ind hinanden – for andre forfatteres vedkommende, hvilke kræfter, f.eks. læreres forventninger, teknologiers indflydelse, familiens betydning, der arbejder sammen. Antologiens relevans rækker imidlertid ud over det at forstå fænomenet mobning. Man vil finde teori- og begrebsudvikling, samt metodologier og raffinering af analysestrategier, der har bredere relevans også i forhold til andre sociale, kulturelle og materielt-diskursive fænomener.
Original languageDanish
Place of publicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Edition1
Number of pages399
ISBN (Print)978-87-412-5616-0
Publication statusPublished - 2013

    Research areas

  • Mobning, Grundskole

See relations at Aarhus University Citationformats

Activities

Projects

ID: 48374485