Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Mental sundhed i skolen: Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearch

Standard

Mental sundhed i skolen : Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed. / Wistoft, Karen; Grabowski, Dan.

Kongens Lyngby : Forlaget Lundtofte, 2010. 83 p.

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearch

Harvard

APA

CBE

Wistoft K, Grabowski D 2010. Mental sundhed i skolen: Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed. Kongens Lyngby: Forlaget Lundtofte. 83 p.

MLA

Vancouver

Wistoft K, Grabowski D. Mental sundhed i skolen: Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed. Kongens Lyngby: Forlaget Lundtofte, 2010. 83 p.

Author

Wistoft, Karen ; Grabowski, Dan. / Mental sundhed i skolen : Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed. Kongens Lyngby : Forlaget Lundtofte, 2010. 83 p.

Bibtex

@book{1d799e50338911dfa477000ea68e967b,
title = "Mental sundhed i skolen: Evidensbaseret grundlag for fremme af b{\o}rns mentale sundhed",
abstract = "Denne rapport s{\ae}tter fokus p{\aa} b{\o}rn og unges mentale sundhed. Skolen kan g{\o}re en forskel ved at skabe rammerne for en mental sundhedsfremmende skole, der t{\ae}nker sundhedsbegrebet bredt. Men skolen b{\o}r ikke st{\aa} alene med ansvaret og derfor er der behov for en samlet strategi. En mentalt sundhedsfremmende skole er en skole med rammer og undervisning, der skaber betingelserne for, at b{\o}rn og unge l{\ae}rer at leve et mentalt sundt liv. If{\o}lge forskerne skal vi se med nye {\o}jne p{\aa} indretningen af vores skoler, hvis ideen om mental sundhed for alvor skal sl{\aa} igennem. L{\o}sningen kan v{\ae}re konceptet om helhedsskoler. Med den appel henvender rapporten sig direkte til beslutningstagere indenfor skole- og sundhedsomr{\aa}det, som vil finde rapportens konklusioner relevante som beslutningsgrundlag for sundhedsfremmende initiativer i skolen. Rapporten er ogs{\aa} aktuel for praktikere, fx sundhedsplejersker, skolel{\ae}rere p{\ae}dagoger og SSP- medarbejdere, der med rapporten f{\aa}r viden om, hvilke initiativer der virker i praksis.",
keywords = "mental sundhed, skoleb{\o}rns sundhed, skoler, l{\ae}rere, for{\ae}ldre, b{\o}rn, milj{\o}, socialitet, Selvv{\ae}rd, Mental health, School childrens health, Schools, teachers, parents, children, Environment, Sociality, Self esteem",
author = "Karen Wistoft and Dan Grabowski",
year = "2010",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-89279-23-7",
publisher = "Forlaget Lundtofte",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Mental sundhed i skolen

T2 - Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed

AU - Wistoft, Karen

AU - Grabowski, Dan

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Denne rapport sætter fokus på børn og unges mentale sundhed. Skolen kan gøre en forskel ved at skabe rammerne for en mental sundhedsfremmende skole, der tænker sundhedsbegrebet bredt. Men skolen bør ikke stå alene med ansvaret og derfor er der behov for en samlet strategi. En mentalt sundhedsfremmende skole er en skole med rammer og undervisning, der skaber betingelserne for, at børn og unge lærer at leve et mentalt sundt liv. Ifølge forskerne skal vi se med nye øjne på indretningen af vores skoler, hvis ideen om mental sundhed for alvor skal slå igennem. Løsningen kan være konceptet om helhedsskoler. Med den appel henvender rapporten sig direkte til beslutningstagere indenfor skole- og sundhedsområdet, som vil finde rapportens konklusioner relevante som beslutningsgrundlag for sundhedsfremmende initiativer i skolen. Rapporten er også aktuel for praktikere, fx sundhedsplejersker, skolelærere pædagoger og SSP- medarbejdere, der med rapporten får viden om, hvilke initiativer der virker i praksis.

AB - Denne rapport sætter fokus på børn og unges mentale sundhed. Skolen kan gøre en forskel ved at skabe rammerne for en mental sundhedsfremmende skole, der tænker sundhedsbegrebet bredt. Men skolen bør ikke stå alene med ansvaret og derfor er der behov for en samlet strategi. En mentalt sundhedsfremmende skole er en skole med rammer og undervisning, der skaber betingelserne for, at børn og unge lærer at leve et mentalt sundt liv. Ifølge forskerne skal vi se med nye øjne på indretningen af vores skoler, hvis ideen om mental sundhed for alvor skal slå igennem. Løsningen kan være konceptet om helhedsskoler. Med den appel henvender rapporten sig direkte til beslutningstagere indenfor skole- og sundhedsområdet, som vil finde rapportens konklusioner relevante som beslutningsgrundlag for sundhedsfremmende initiativer i skolen. Rapporten er også aktuel for praktikere, fx sundhedsplejersker, skolelærere pædagoger og SSP- medarbejdere, der med rapporten får viden om, hvilke initiativer der virker i praksis.

KW - mental sundhed

KW - skolebørns sundhed

KW - skoler, lærere, forældre, børn

KW - miljø

KW - socialitet

KW - Selvværd

KW - Mental health

KW - School childrens health

KW - Schools, teachers, parents, children

KW - Environment

KW - Sociality

KW - Self esteem

M3 - Rapport

SN - 978-87-89279-23-7

BT - Mental sundhed i skolen

PB - Forlaget Lundtofte

CY - Kongens Lyngby

ER -