Abstract
I denne artikel bliver der med udgangspunkt i forfatterens erfaring fra LegeKunst, undersøgt hvilke nye muligheder for at sanse, eksperimentere, tænke og lege der kan opstå, når børn går deres egne veje. Formålet er, at belyse hvordan æstetiske processer kan åbne op for børns eksperimentering. Analysen viser, at der kan opstå nye forståelser for verden gennem æstetisk
eksperimentering og at disse kan blive til fantasileg. Derudover viser artiklen hvordan leg kan udspringe af noget kaotisk, men at børn selv er i stand til at regulere fantasilegen. Leg kan fremstå både ordentlig og kaotisk, men begge dimensioner er vigtige, for det er herigennem børn forstår og udfordrer omverdens krav, hvilket giver mulighed for dannelse.
eksperimentering og at disse kan blive til fantasileg. Derudover viser artiklen hvordan leg kan udspringe af noget kaotisk, men at børn selv er i stand til at regulere fantasilegen. Leg kan fremstå både ordentlig og kaotisk, men begge dimensioner er vigtige, for det er herigennem børn forstår og udfordrer omverdens krav, hvilket giver mulighed for dannelse.
| Original language | Danish |
|---|---|
| Journal | BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur |
| Volume | 39 |
| Issue | 67 |
| Pages (from-to) | 25-36 |
| Number of pages | 12 |
| ISSN | 0907-6581 |
| Publication status | Published - Jun 2023 |