Med styrkebaseret læring som løftestang

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

Standard

Med styrkebaseret læring som løftestang. / Ledertoug, Mette Marie.

In: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, Vol. 37, No. 109, 01.12.2017, p. 50-59.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

Harvard

Ledertoug, MM 2017, 'Med styrkebaseret læring som løftestang', Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, vol. 37, no. 109, pp. 50-59.

APA

Ledertoug, M. M. (2017). Med styrkebaseret læring som løftestang. Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, 37(109), 50-59.

CBE

Ledertoug MM. 2017. Med styrkebaseret læring som løftestang. Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 37(109):50-59.

MLA

Ledertoug, Mette Marie. "Med styrkebaseret læring som løftestang". Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 2017, 37(109). 50-59.

Vancouver

Ledertoug MM. Med styrkebaseret læring som løftestang. Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 2017 Dec 1;37(109):50-59.

Author

Ledertoug, Mette Marie. / Med styrkebaseret læring som løftestang. In: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 2017 ; Vol. 37, No. 109. pp. 50-59.

Bibtex

@article{4c5584f053d34b3a94425a5ceb3d6def,
title = "Med styrkebaseret l{\ae}ring som l{\o}ftestang",
abstract = "N{\aa}r talen falder p{\aa} udsatte b{\o}rn og unge implicerer det samtidig et fokus p{\aa}, hvad der g{\o}r disse b{\o}rn mere s{\aa}rbare over-for at klare sig godt i livet end deres j{\ae}vnaldrende kamme-rater. Ofte sker det p{\aa} baggrund af deres opv{\ae}kstvilk{\aa}r, deres familiesituation, deres etniske baggrund som det kontekstafh{\ae}ngige og eventuelle b{\o}rnepsykiatriske diagnoser og dysfunktioner som individorienterede faktorer. En anden mulig synsvinkel er den styrkebaserede indgangs-vinkel introduceret her med et positiv psykologisk afs{\ae}t. Hvilke styrker og ressourcer har barnet? Og hvordan kan de s{\ae}ttes i spil for at sikre barnet mest mulig optimale betingelser? Artiklen her s{\ae}tter fokus p{\aa}, hvordan styrkebaseret l{\ae}ring kan anvendes som l{\o}ftestang i arbejdet med udsatte b{\o}rn og unge.",
keywords = "Styrkebaseret l{\ae}ring, Udsatte b{\o}rn og unge, L{\ae}ring, Flow og positiv psykologi, Social udsathed/arv, Grundskole",
author = "Ledertoug, {Mette Marie}",
year = "2017",
month = dec,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "37",
pages = "50--59",
journal = "Kvan - et tidsskrift for l{\ae}reruddannelsen og folkeskolen",
issn = "0107-4016",
number = "109",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Med styrkebaseret læring som løftestang

AU - Ledertoug, Mette Marie

PY - 2017/12/1

Y1 - 2017/12/1

N2 - Når talen falder på udsatte børn og unge implicerer det samtidig et fokus på, hvad der gør disse børn mere sårbare over-for at klare sig godt i livet end deres jævnaldrende kamme-rater. Ofte sker det på baggrund af deres opvækstvilkår, deres familiesituation, deres etniske baggrund som det kontekstafhængige og eventuelle børnepsykiatriske diagnoser og dysfunktioner som individorienterede faktorer. En anden mulig synsvinkel er den styrkebaserede indgangs-vinkel introduceret her med et positiv psykologisk afsæt. Hvilke styrker og ressourcer har barnet? Og hvordan kan de sættes i spil for at sikre barnet mest mulig optimale betingelser? Artiklen her sætter fokus på, hvordan styrkebaseret læring kan anvendes som løftestang i arbejdet med udsatte børn og unge.

AB - Når talen falder på udsatte børn og unge implicerer det samtidig et fokus på, hvad der gør disse børn mere sårbare over-for at klare sig godt i livet end deres jævnaldrende kamme-rater. Ofte sker det på baggrund af deres opvækstvilkår, deres familiesituation, deres etniske baggrund som det kontekstafhængige og eventuelle børnepsykiatriske diagnoser og dysfunktioner som individorienterede faktorer. En anden mulig synsvinkel er den styrkebaserede indgangs-vinkel introduceret her med et positiv psykologisk afsæt. Hvilke styrker og ressourcer har barnet? Og hvordan kan de sættes i spil for at sikre barnet mest mulig optimale betingelser? Artiklen her sætter fokus på, hvordan styrkebaseret læring kan anvendes som løftestang i arbejdet med udsatte børn og unge.

KW - Styrkebaseret læring

KW - Udsatte børn og unge

KW - Læring

KW - Flow og positiv psykologi

KW - Social udsathed/arv

KW - Grundskole

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 37

SP - 50

EP - 59

JO - Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen

JF - Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen

SN - 0107-4016

IS - 109

ER -