Abstract
Forskerne Pold og Andersen retter en kraftig kritik mod kunstmuseerne og kunstverdenen, nationalt og internationalt, for at have manglet en tilstrækkeligt fagligt kompetent formidling af den digitale kunst, og efterlyser kunstfeltets interesse for den ny kunsts samfundsmæssige potentiale, netop med grundlag i dens teknologi og dets medie. De kritiserer den franske kurator Nicholas Bourriaud for at have glemt den digitale kunst i hans teori om den relationelle æstetik samt den internationale kuratoriske scene for at glemme at medtænke digitale teknologier konceptuelt og materielt. De efterlyser blandt museer og kuratorer en større forståelse for og satsning på udforskningen af interfacet, som både er en teknologisk størrelse og trækker på kulturelle og kunstneriske traditioner, som Pold og Andersen i artiklen dykker ned i. I dansk sammenhæng fremhæver de kunstneren Mogens Jacobsens udforskning af interfacet rent kunstnerisk og udstillingen No Place to Hide i 2009 på det tidligere Skive Kunstmuseum for dets fokus på overvågningen og sporingen af menneskets færden.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Cybermuseologi : Kunst, formidling og museer i et digitalt perspektiv |
Editors | Ane Hejlskov Larsen, Rune Gade, André Wang Hansen |
Number of pages | 20 |
Place of publication | Aarhus |
Publisher | Aarhus Universitetsforlag |
Publication date | 2015 |
Pages | 27-46 |
ISBN (Print) | 9788771243406 |
Publication status | Published - 2015 |