Abstract
Inklusionsdagsordenen har skabt et øget fokus på mangfoldighed som en væsentlig pædagogisk værdi i almene dagtilbud i forbindelse med at skabe højere grad af lighed mellem børn. Denne opmærksomhed rettes mod alle former for minoritetsbørn for eksempel i forhold til religion, seksualitet, køn eller handicap. Daginstitutionen er en central hverdagslivsarena hvor meget forskellige børn møder professionelle. Professionelles forståelser af forskellighed, variation og anderledeshed anskuer vi i denne artikel som et hverdagsvilkår for alle børn i daginstitutioner. Vi undersøger konsekvenserne af sådanne forståelser som får en særlig betydning for funktionsdivergente børn. Vi udforsker således det der i en antropologisk sammenhæng kaldes emiske forståelser af mangfoldighed, det vil sige at vi er optaget af at belyse lokale forståelser og kategoriseringer. Vi vil analysere de emiske forståelser og deres relation til (u)lighedsskabende processer, fx marginalisering og stigma, når det gælder børn med autisme i almene dagtilbud. På baggrund af et etnografisk feltstudie, sætter vi fokus på hvilke muligheder og umuligheder, der opstår i hverdagens aktiviteter, når det gælder professionelles håndtering af børns forskelligheder. I analysen undersøger vi således mulige konsekvenser af forståelser af mangfoldighed set i relation til (u)lighedsskabende processer.
Vi udfolder hvordan dilemmaer omkring mangfoldighed og stigma i
daginstitutioner kommer i spil i hverdagens samspil mellem børn og
voksne i relation til børn med autisme. Vi er optaget af, hvordan dagtilbud
håndterer forskellighed, og hvilke konsekvenser det kan have for børn, der
på varierende vis skiller sig ud. Med udgangspunkt i Tom Shakespeares
handicapsyn, i hvilket han påpeger vigtigheden af et dobbelt blik, der
omfatter såvel barrierer i det sociale miljø som iboende funktionsnedsættelser,
analyserer vi det pædagogiske arbejde med børn med autisme. Vi
gennemlyser dette arbejde med hensyn til at identificere personalets håndteringer og balanceringer af barnets individuelle vanskeligheder på den ene
side og dets inklusion i gruppen på den anden. Vi anvender med det afsæt
Marianne Gullestads begreber om ”lighed som enshed” og ”symbolske
hegn” til at belyse, hvordan det pædagogiske arbejde på forskellig vis
bidrager til og modvirker, at symbolske hegn etableres mellem børnene.
Vi udfolder hvordan dilemmaer omkring mangfoldighed og stigma i
daginstitutioner kommer i spil i hverdagens samspil mellem børn og
voksne i relation til børn med autisme. Vi er optaget af, hvordan dagtilbud
håndterer forskellighed, og hvilke konsekvenser det kan have for børn, der
på varierende vis skiller sig ud. Med udgangspunkt i Tom Shakespeares
handicapsyn, i hvilket han påpeger vigtigheden af et dobbelt blik, der
omfatter såvel barrierer i det sociale miljø som iboende funktionsnedsættelser,
analyserer vi det pædagogiske arbejde med børn med autisme. Vi
gennemlyser dette arbejde med hensyn til at identificere personalets håndteringer og balanceringer af barnets individuelle vanskeligheder på den ene
side og dets inklusion i gruppen på den anden. Vi anvender med det afsæt
Marianne Gullestads begreber om ”lighed som enshed” og ”symbolske
hegn” til at belyse, hvordan det pædagogiske arbejde på forskellig vis
bidrager til og modvirker, at symbolske hegn etableres mellem børnene.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Volume | 2023 |
Issue | 2 |
Pages (from-to) | 106-122 |
Number of pages | 16 |
ISSN | 0904-2393 |
Publication status | Published - Aug 2023 |
Press/Media
-
Usynlige hegn om børn med autisme
Kjær, B. & Danneskiold-Samsøe, I.
19/09/2023
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media