Kunstig intelligens og elevernes digitale kompetencer

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne eksplorative artikel fokuserer på generativ kunstig intelligens som f.eks. ChatGPT. Den undersøger elevernes motiver for at bruge teknologien, og hvad formålet kan være med at anvende den i en gymnasiekontekst. Artiklen diskuterer de mulige perspektiver i forhold til elevernes læring og deres udvikling af videre studiekompetence og almendannelse i gymnasiet og kommer med et bud på mulige tilgange i undervisningssammenhæng. Specielt er der fokus, på hvordan anvendelsen af vignetter kan synliggøre faglig praksis og dermed bidrage til elevernes forståelse af faglige arbejdsmetoder og elevernes procesbevidsthed. Den konkluderer at der er behov for at indtænke nye digitale teknologier som generativ kunstig intelligens i undervisning og dette må gøres på kritisk og reflekteret vis med henblik på forøgelse af elevernes læringskapacitet gennem opbygning af et personligt og fagligt funderet læringsmiljø.
Original languageDanish
JournalPOLIS - Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik
Volume5
Issue8
Pages (from-to)61-82
Number of pages22
Publication statusPublished - 25 Sept 2024

Cite this