Konceptuelle metaforer som selektionskriterium for Dansk litteraturs kanon: -med fokus på elevers literacytilegnelse på tværs af tidsrum, sprog og kultur

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Med denne artikel argumenteres for, at et øget fokus på kronotopers iboende konceptuelle metaforer i kanonlitteratur kan bidrage til at bevidstgøre elever om den historiske og litterære udvikling i tid og rum. Litteraturhistorie vil, på den baggrund, i højere grad bidrage til en udvidet literacy-tilegnelse set i relation til den mere snævre lineære kronologiske periodisering, forfatter-portræt og tekstlæsning, der typisk kendetegner læsning af kanonlitteratur. Med artiklen argumenteres også for, at et øget fokus på to- og flersprogede elevers fortolkning af de konceptuelle metaforer kan bidrage til den historiske og litterære udvikling.
Original languageDanish
JournalNordlit
Volume48
Number of pages14
ISSN0809-1668
DOIs
Publication statusPublished - 11 Jan 2022

Cite this