Kompetencemål og fokuseret matematikundervisning

    Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterCommunication

    Abstract

    I dette kapitel analyseres matematikfaglige kompetencemål som del af den ministerielle rammesætning af grundskolens matematikundervisning. Først argumenteres der for, at man som lærer bør arbejde meget bevidst med faglige kompetencemål og stofområder som de to centrale og uafhængige dimensioner i indholdsbeskrivelsen. Med det udgangspunkt pointeres det, at det har vist sig ufrugtbart at bruge de ministerielle fælles mål for faget matematik som målmæssig ramme, hvorimod der er god støtte at hente i den ledsagende læseplan. Derefter analyseres ’kompetence’ som begreb, bl.a. ved at holde det op mod begrebet ’færdighed’, og udviklingen fra ’kompetence’ til ’matematiske kompetencer’ beskrives. Til sidst gives der et bud på hvordan man som lærer kan arbejde med faglige kompetencemål som et centralt element i årsplanlægningen, og der gives et konkret eksempel herpå fra forsknings- og udviklingsprojektet KOMPIS.
    Original languageDanish
    Title of host publicationHåndbog om matematik i grundskolen : Læring, undervisning og vejledning
    EditorsAndersen Michael Wahl, Weng Peter
    Place of publicationViborg
    PublisherDansk Psykologisk Forlag
    Publication dateJun 2021
    Edition2
    Pages35-51
    ISBN (Print)9788771587777
    Publication statusPublished - Jun 2021

    Cite this