Klasserummets arkitektur

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Klasserummets arkitektur. / Juelskjær, Malou; Rasmussen, Lisa Rosén.

10 døre til klasserummet. ed. / Martin Blok Johansen. København : Akademisk Forlag, 2019. p. 67-86.

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Juelskjær, M & Rasmussen, LR 2019, Klasserummets arkitektur. in M Blok Johansen (ed.), 10 døre til klasserummet. Akademisk Forlag, København, pp. 67-86.

APA

Juelskjær, M., & Rasmussen, L. R. (2019). Klasserummets arkitektur. In M. Blok Johansen (Ed.), 10 døre til klasserummet (pp. 67-86). København: Akademisk Forlag.

CBE

Juelskjær M, Rasmussen LR. 2019. Klasserummets arkitektur. Blok Johansen M, editor. In 10 døre til klasserummet. København: Akademisk Forlag. pp. 67-86.

MLA

Juelskjær, Malou and Lisa Rosén Rasmussen "Klasserummets arkitektur". Blok Johansen, Martin (ed.). 10 døre til klasserummet. København: Akademisk Forlag. 2019, 67-86.

Vancouver

Juelskjær M, Rasmussen LR. Klasserummets arkitektur. In Blok Johansen M, editor, 10 døre til klasserummet. København: Akademisk Forlag. 2019. p. 67-86

Author

Juelskjær, Malou ; Rasmussen, Lisa Rosén. / Klasserummets arkitektur. 10 døre til klasserummet. editor / Martin Blok Johansen. København : Akademisk Forlag, 2019. pp. 67-86

Bibtex

@inbook{97bcd1ed9b884d848c7241b630b3a10a,
title = "Klasserummets arkitektur",
abstract = "Klasserummets arkitektur handler b{\aa}de om v{\ae}gge og m{\o}bler, om undervisningsrummets fysiske dimensioner, men ogs{\aa} om anvendelse og organiseringer, om kroppe og sansninger. I artiklen redeg{\o}res for, hvordan arkitektur er blevet anvendt som forandringsv{\ae}rkt{\o}j i reformen af skolen, og hvorledes dette har f{\o}rt til en multiplicering af hvad vi forst{\aa} ved klasserummet. Artiklen byder ind med en teoretisk forst{\aa}else af klasserummets arkitektur, som agens og proces, hvor det materielle aktivt spiller ind og samtidig tager form. Med dette afs{\ae}t unders{\o}ger artiklen klasserummets arkitektur, som noget der med mhp undervisning og l{\ae}ring b{\aa}de genererer, styrer og differentierer krop og sansning. Med sk{\ae}rpelse af blikket for arkitektur som differentieringsmaskine og som sensorium l{\ae}gger artiklen nye opm{\ae}rksomhedspunkter til den eksisterende forsknings fokus p{\aa} arkitekturenes betydning for l{\ae}ring og trivsel. Sammenfattende {\aa}bnes op for en arkitektursensitivitet i didaktikken.",
keywords = "Klasserum, Arkitektur, Skolearkitektur",
author = "Malou Juelskj{\ae}r and Rasmussen, {Lisa Ros{\'e}n}",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "9788750053781",
pages = "67--86",
editor = "{Blok Johansen}, Martin",
booktitle = "10 d{\o}re til klasserummet",
publisher = "Akademisk Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Klasserummets arkitektur

AU - Juelskjær, Malou

AU - Rasmussen, Lisa Rosén

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Klasserummets arkitektur handler både om vægge og møbler, om undervisningsrummets fysiske dimensioner, men også om anvendelse og organiseringer, om kroppe og sansninger. I artiklen redegøres for, hvordan arkitektur er blevet anvendt som forandringsværktøj i reformen af skolen, og hvorledes dette har ført til en multiplicering af hvad vi forstå ved klasserummet. Artiklen byder ind med en teoretisk forståelse af klasserummets arkitektur, som agens og proces, hvor det materielle aktivt spiller ind og samtidig tager form. Med dette afsæt undersøger artiklen klasserummets arkitektur, som noget der med mhp undervisning og læring både genererer, styrer og differentierer krop og sansning. Med skærpelse af blikket for arkitektur som differentieringsmaskine og som sensorium lægger artiklen nye opmærksomhedspunkter til den eksisterende forsknings fokus på arkitekturenes betydning for læring og trivsel. Sammenfattende åbnes op for en arkitektursensitivitet i didaktikken.

AB - Klasserummets arkitektur handler både om vægge og møbler, om undervisningsrummets fysiske dimensioner, men også om anvendelse og organiseringer, om kroppe og sansninger. I artiklen redegøres for, hvordan arkitektur er blevet anvendt som forandringsværktøj i reformen af skolen, og hvorledes dette har ført til en multiplicering af hvad vi forstå ved klasserummet. Artiklen byder ind med en teoretisk forståelse af klasserummets arkitektur, som agens og proces, hvor det materielle aktivt spiller ind og samtidig tager form. Med dette afsæt undersøger artiklen klasserummets arkitektur, som noget der med mhp undervisning og læring både genererer, styrer og differentierer krop og sansning. Med skærpelse af blikket for arkitektur som differentieringsmaskine og som sensorium lægger artiklen nye opmærksomhedspunkter til den eksisterende forsknings fokus på arkitekturenes betydning for læring og trivsel. Sammenfattende åbnes op for en arkitektursensitivitet i didaktikken.

KW - Klasserum

KW - Arkitektur

KW - Skolearkitektur

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788750053781

SP - 67

EP - 86

BT - 10 døre til klasserummet

A2 - Blok Johansen, Martin

PB - Akademisk Forlag

CY - København

ER -