Klasserummets arkitektur

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Klasserummets arkitektur handler både om vægge og møbler, om undervisningsrummets fysiske dimensioner, men også om anvendelse og organiseringer, om kroppe og sansninger. I artiklen redegøres for, hvordan arkitektur er blevet anvendt som forandringsværktøj i reformen af skolen, og hvorledes dette har ført til en multiplicering af hvad vi forstå ved klasserummet. Artiklen byder ind med en teoretisk forståelse af klasserummets arkitektur, som agens og proces, hvor det materielle aktivt spiller ind og samtidig tager form. Med dette afsæt undersøger artiklen klasserummets arkitektur, som noget der med mhp undervisning og læring både genererer, styrer og differentierer krop og sansning. Med skærpelse af blikket for arkitektur som differentieringsmaskine og som sensorium lægger artiklen nye opmærksomhedspunkter til den eksisterende forsknings fokus på arkitekturenes betydning for læring og trivsel. Sammenfattende åbnes op for en arkitektursensitivitet i didaktikken.
Original languageDanish
Title of host publication10 døre til klasserummet
EditorsMartin Blok Johansen
Place of publicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication year2019
Pages67-86
ISBN (print)9788750053781
Publication statusPublished - 2019

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 142456046