Karrierekompetence og vejledning i et nordisk perspektiv: Karrierevalg og karrierelæring. NVL & ELGPN concept note

    Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportCommissionedpeer-review

    983 Downloads (Pure)

    Abstract

    Der er flere eksempler på vejledningspraksisser og aktiviteter over hele livsspektret i norden, hvor målet er at udvikle deltagernes karrierekompetence, hvor elever i skolen, udenfor skolen, på universitetet, i folkeoplysningen og i jobcentrene deltager i aktiviteter med henblik på at lære noget om sig selv, om deres muligheder og bliver i stand til at handle aktivt i forhold til de beslutninger, de træffer for deres fremtid. Casene afspejler i høj grad, at de nordiske lande har vidtgående traditioner i forhold til at basere vejledningsaktiviteter på et læringsparadigme, men casene afspejler også, at det ikke altid foregår systematisk, erkendt og eksplicit.
    Fokus på, at vejledningsaktiviteter også kan baseres på et læringsparadigme og bidrage til udvikling af karrierekompetence, fremhæver bredden i karrierevejledningen og flytter opmærksomheden fra et ’her og nu’ fokus, hvor vejledere hjælper unge eller voksne til at træffe valg, til et læringsfokus, hvor vejledere tilrettelægger aktiviteter med henblik på læring, tilegnelse og beskrivelser af kompetencer.
    Det anbefales, at der i det nordiske samarbejde arbejdes videre med at udvikle en række fælles ressourcer, som kan øge fokus på læringsdimensionen af karrierevejledning og underbygge vejledningspraksis i de nordiske lande samt bruges som redskab til kvalitetsudvikling i karrierevejledning med fokus på deltagernes læringsudbytte.
    Original languageDanish
    Place of publicationOslo
    PublisherNordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande (NVL)
    Number of pages31
    Commissioning bodyELGPN
    Publication statusPublished - 2014
    • CMS: Karrierelæring og karrierekompetence

      Thomsen, R. (Participant), Poulsen, B. K. (Participant), Skovhus, R. B. (Participant) & Person, U. (Participant)

      01/12/2014 → …

      Project: Research

    Cite this