Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Kapitel 7: Pædagogisk ledelse i ungdomsuddannelserne – hvordan opleves og udmøntes ledelsesrollen set i et didaktisk perspektiv?

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

  • Lea Lund
Skoleledelsen har en betydningsfuld rolle at spille, når vi ser på skolen som et professionelt læringsfællesskab, og i den seneste gymnasiereform er det et krav, at skoleledelsen kommer tættere på skolens kerneopgave: under-visningen. Ledelsens roller består ikke blot i implementering af arbejdstidsregler, økonomiske tilpasninger og planlægningsmæssige, administrative opgaver. Der er også behov for at udvikle skolernes pædagogiske ledelse, med særligt henblik på, at ledelsen kommer tættere på deres medarbejdere dvs. den faglige-pædagogiske praksis. Det er et didaktisk tema også aktualiseret internationalt af Uljens og Ylimakis (2018) intention om at bygge bro mellem den pædagogiske ledelse, curriculum og didaktik.
Original languageDanish
Title of host publicationAlmendidaktiske perspektiver – fortid, samtid og fremtid
PublisherAarhus Universitetsforlag
Chapter7
Publication statusIn preparation - 1 Sep 2019

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 141058254