Jeg opdagede, at formen kan have indflydelse på, om en tværfaglig dialog kan lykkes

Translated title of the contribution: "I realized that the success of an interdisciplinary dialog may be influenced by its form"

Ib Ravn, Anne Lise Kjær

    Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

    Abstract

    På Københavns Universitet blev en tværfaglig dialog om mangfoldighed og demokrati i Europa gennemført på en måde, der skulle sikre at de ni deltagende forskere fra fem forskellige fagområder hørte og inspirerede hinanden. Artiklens forfattere benyttede bl.a. en anerkendende præsentationsrunde, intellektuel speeddating, runder, tavs refleksion, parvise møder og "Brug 65 mio. kr. sammen på 20 minutter?" En efterfølgende evaluering viste, at forskerne var tilfredse med møderne og oplevede processerne som interessante alternativer. Ingen af dem efterlyste flere traditionelle oplæg ud over de 2 x 10 minutter, der brugt på de 4 x 2 timers møde. Dette resultat stiller alvorligt spørgsmålstegn ved den sædvanlige seminarform med længere oplæg og diskussioner bagefter. Når forskere mødes til tværfaglig dialog vil de tilsyneladende ikke blot lytte passivt til oplæg og serielle monologer bagefter. De vil - i dialog.
    Translated title of the contribution"I realized that the success of an interdisciplinary dialog may be influenced by its form"
    Original languageDanish
    JournalKognition og Pædagogik
    Volume16
    Issue59
    Pages (from-to)46-55
    Number of pages10
    ISSN0906-6225
    Publication statusPublished - 2006

    Cite this