Interesse: en vigtig forudsætning for biologistuderendes engagement i zoofysiologi

    Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Interesse er en vigtig motivationsfaktor, som har stor indflydelse på studerendes læringsmotivation. I artiklen præsenteres en undersøgelse af, hvad der fanger studerendes interesse i relation til undervisningen på et kursus i zoofysiologi. Undersøgelsen er dels baseret på deltagerobservation og uformelle interviews, dels på en spørgeskemaundersøgelse. Resultaterne viser, at situationsbestemte forhold som levende dyr i laboratoriet, aha-oplevelser, oplevet meningsfuldhed, socialt engagement og humor kan stimulere interesse og engagement hos studerende. Det er alle forhold, som underviseren har indflydelse på og bør overveje i forbindelse med undervisningsforberedelse
    Original languageDanish
    JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
    Volume5
    Issue9
    Pages (from-to)36-41
    Number of pages6
    ISSN1901-5089
    Publication statusPublished - 2010

    Keywords

    • interest
    • science education

    Cite this