Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Inklusion af utilpassede unge: Anholt-projektet og alternative pædagogiske interventionsformer

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Anholt-projektet repræsenterer en alternativ pædagogisk interventionsform for utilpassede og sårbare unge. Projektet, der i en årrække har været afprøvet af ungdomsskoler og ungdomsorganisationer i Danmark, Tyskland, Østrig, Spanien, Portugal og Italien, bygger på tanker om erfaringsbaseret, uformel og ikke-formel læring. Målet med projektet er at reintegrere og inkludere utilpassede og sårbare unge i det formelle uddannelsessystem. I sommeren 2013 gennemførtes projektet over to uger på øen Anholt for 24 unge fra ovennævnte seks europæiske lande. Denne artikel præsenterer og diskuterer resultater fra følgeforskning til Anholt-projektet. Artiklen afsluttes med overvejelser over, hvorvidt alternative pædagogiske interventionsformer kan bidrage til at reintegrere og inkludere udsatte og sårbare unge i det formelle uddannelsessystem.

Original languageDanish
Title of host publicationPerspektiver på inklusion
EditorsKaren Bjerg Petersen
Number of pages28
Place of publicationKøbenhavn
PublisherDPU, Aarhus Universitet
Publication year14 Dec 2015
Pages241-268
ISBN (print)978-87-7684-730-2
ISBN (Electronic)978-87-7684-731-9
Publication statusPublished - 14 Dec 2015
SeriesCursiv
Number17
ISSN1901-8878
SeriesCursiv
Number17
ISSN1901-8878

    Research areas

  • Læring, Social udsathed/arv

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 86610580