Indefra og udefra: nærhed og distance i antropologisk arbejde

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

I kapitlet giver jeg et bud på, hvad et pædagogisk antropologisk blik på inklusion og eksklusion kan bidrage med forskningsmæssigt og erkendelsesmæssigt. Inklusionsfeltet inden for både forskning, politik og pædagogisk praksis er et stærkt ideologiseret område, og begrebet inklusion har adskillige dimensioner og funktioner, som adskiller sig fra hinanden, og dette skaber generelt forvirring, uklarhed og kamp, fx om, hvorvidt inklusion er godt eller dårligt, og/eller hvilken definition af inklusion man abonnerer på. Jeg argumenterer i kapitlet for det erkendelsesmæssigt frugtbare i at gøre denne normativitet til selve forskningsgenstanden, dvs. det, som skal undersøges.
Original languageDanish
Title of host publicationInklusion og eksklusion : en grundbog
EditorsKirsten Elisa Petersen, Janne Hedegaard Hansen
Place of publicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication year2019
Pages137-148
Chapter8
ISBN (print)9788741269689
Publication statusPublished - 2019

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 127636684