Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Idrætstalenters læringsaftale med den danske folkeskole: om folkeskolens samarbejde med eliteidrætten om talentudvikling

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

De sidste ti år har der været et stigende fokus på at udvælge og udvikle talenter i det danske uddannelsessystem, hvor talentudvikling i stigende grad anses som en forudsætning for at kunne konkurrere internationalt. Det har bl.a. givet sig udslag i, at folkeskolen har fået mulighed for at udbyde tematiske linjer for elever, der udviser en særlig interesse eller et særligt talent for en bestemt aktivitet. Disse klasser appellerer til mange elever og der samtidig er et begrænset optag, så bliver det noget som eleverne kæmper for at få adgang til. Det skaber en situation, hvor der kan indgås en særlig aftale mellem elev og skole om, hvad de kan forvente sig af hinanden. I artiklen undersøges det, hvordan denne mulighed for at indgå en ny læringsaftale forvaltes i folkeskolen, og hvad henholdsvis folkeskolen og de udvalgte elever får ud af at tiltræde aftalen. Artiklen ser specifikt på idrætsklasser, som er det mest udbredte eksempel på temaklasser i Danmark og analyserer, hvad aftalen omhandler, hvordan den indgås og hvordan den håndhæves.
Original languageDanish
JournalDansk Paedagogisk Tidsskrift
Volume63
Issue3
Pages (from-to)20-29
Number of pages10
ISSN0904-2393
Publication statusPublished - 1 Sep 2015

    Research areas

  • Talent, Grundskole, Folkeskole, Læring

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 87357396