Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearch

Standard

Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser. / Nielsen, Jens Christian; Stilling Olesen, Jesper.

København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 142 p.

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearch

Harvard

APA

CBE

Nielsen JC, Stilling Olesen J 2014. Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. 142 p.

MLA

Nielsen, Jens Christian and Jesper Stilling Olesen Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. 2014.

Vancouver

Nielsen JC, Stilling Olesen J. Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 142 p.

Author

Nielsen, Jens Christian ; Stilling Olesen, Jesper. / Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser. København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 142 p.

Bibtex

@book{05b6ea358aa445958c5c02b5fd3d59a6,
title = "Idr{\ae}tselevers erfaringer med idr{\ae}tsklasser",
abstract = "{"}Idr{\ae}tselevers erfaringer med idr{\ae}tsklasser{"} pr{\ae}senterer resultaterne af en stor videnskabelig unders{\o}gelse om idr{\ae}tsklasser og talentudvikling blandt 7., 8. og 9. klasses idr{\ae}tselever. Unders{\o}gelsen bygger p{\aa} registerdata og elektroniske sp{\o}rgeskemaer med skoleelever i udskolingen, der g{\aa}r i s{\ae}rlige idr{\ae}tsklasser p{\aa} folkeskoler i 15 elitekommuner. Rapporten indg{\aa}r i det tre{\aa}rige forskningsprojekt {"}Idr{\ae}tsklasser – plads til idr{\ae}tstalenter i den danske folkeskole{"} om idr{\ae}tsklasser i udskolingen, hvis overordnede form{\aa}l er at unders{\o}ge, hvordan idr{\ae}tsklasserne fungerer som ramme b{\aa}de for elevernes skolegang og for deres udvikling som idr{\ae}tstalenter med fokus p{\aa} hvad idr{\ae}tsklasserne giver eleverne personligt, fagligt og socialt, herunder hvordan idr{\ae}tsklassen som ramme/st{\o}tte for deres skolegang og idr{\ae}t kobler sig til deres motivation for videre uddannelse og talentudvikling. N{\ae}rv{\ae}rende forskningsrapport er baseret p{\aa} survey- og registerdata. S{\aa}ledes belyser rapporten prim{\ae}rt idr{\ae}tsklasseeleverne og idr{\ae}tsklasserne i tal og tabeller, der er lavet med udgangspunkt i statistiske analyser af vores sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse og registerdata. Rapporten indeholder bl.a. analyser af, hvor udbredt tilfredsheden er med idr{\ae}tsklasserne blandt eleverne, hvordan de vurderer idr{\ae}tsklassernes betydning for deres sportslige udvikling, hvordan de ser p{\aa} det faglige milj{\o} og undervisningen, hvordan de ser p{\aa} klassef{\ae}llesskabet og det sociale l{\ae}ringsmilj{\o} og hvilke fremtidsperspektiver de har p{\aa} deres skolegang og idr{\ae}t. Der er ogs{\aa} foretaget analyser af, om idr{\ae}tselevernes erfaringer h{\ae}nger sammen med hvilket klassetrin de g{\aa}r p{\aa}, hvilken sportsgren de dyrker, deres k{\o}n og deres socio{\o}konomiske baggrund. Endeligt er der p{\aa} baggrund af karakterdata fra folkeskolens afgangspr{\o}ver i dansk (l{\ae}sning) og matematik (probleml{\o}sning) foretaget analyser af idr{\ae}tselevernes skolepr{\ae}stationer i disse fag. Denne del af analysen baserer sig alene p{\aa} 9. klasses eleverne.",
keywords = "udskoling, Folkeskole, talentudvikling, eliteidr{\ae}t, Motivation, konkurrence og f{\ae}llesskab, socialt l{\ae}ringsmilj{\o}, L{\ae}ring og l{\ae}ringsmilj{\o}er, F{\ae}llesskab, Grundskole, Motivation, Folkeskole, L{\ae}ring og l{\ae}ringsmilj{\o}er, F{\ae}llesskab , Grundskole",
author = "Nielsen, {Jens Christian} and {Stilling Olesen}, Jesper",
year = "2014",
month = jan,
language = "Dansk",
publisher = "Institut for Uddannelse og P{\ae}dagogik (DPU), Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser

AU - Nielsen, Jens Christian

AU - Stilling Olesen, Jesper

PY - 2014/1

Y1 - 2014/1

N2 - "Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser" præsenterer resultaterne af en stor videnskabelig undersøgelse om idrætsklasser og talentudvikling blandt 7., 8. og 9. klasses idrætselever. Undersøgelsen bygger på registerdata og elektroniske spørgeskemaer med skoleelever i udskolingen, der går i særlige idrætsklasser på folkeskoler i 15 elitekommuner. Rapporten indgår i det treårige forskningsprojekt "Idrætsklasser – plads til idrætstalenter i den danske folkeskole" om idrætsklasser i udskolingen, hvis overordnede formål er at undersøge, hvordan idrætsklasserne fungerer som ramme både for elevernes skolegang og for deres udvikling som idrætstalenter med fokus på hvad idrætsklasserne giver eleverne personligt, fagligt og socialt, herunder hvordan idrætsklassen som ramme/støtte for deres skolegang og idræt kobler sig til deres motivation for videre uddannelse og talentudvikling. Nærværende forskningsrapport er baseret på survey- og registerdata. Således belyser rapporten primært idrætsklasseeleverne og idrætsklasserne i tal og tabeller, der er lavet med udgangspunkt i statistiske analyser af vores spørgeskemaundersøgelse og registerdata. Rapporten indeholder bl.a. analyser af, hvor udbredt tilfredsheden er med idrætsklasserne blandt eleverne, hvordan de vurderer idrætsklassernes betydning for deres sportslige udvikling, hvordan de ser på det faglige miljø og undervisningen, hvordan de ser på klassefællesskabet og det sociale læringsmiljø og hvilke fremtidsperspektiver de har på deres skolegang og idræt. Der er også foretaget analyser af, om idrætselevernes erfaringer hænger sammen med hvilket klassetrin de går på, hvilken sportsgren de dyrker, deres køn og deres socioøkonomiske baggrund. Endeligt er der på baggrund af karakterdata fra folkeskolens afgangsprøver i dansk (læsning) og matematik (problemløsning) foretaget analyser af idrætselevernes skolepræstationer i disse fag. Denne del af analysen baserer sig alene på 9. klasses eleverne.

AB - "Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser" præsenterer resultaterne af en stor videnskabelig undersøgelse om idrætsklasser og talentudvikling blandt 7., 8. og 9. klasses idrætselever. Undersøgelsen bygger på registerdata og elektroniske spørgeskemaer med skoleelever i udskolingen, der går i særlige idrætsklasser på folkeskoler i 15 elitekommuner. Rapporten indgår i det treårige forskningsprojekt "Idrætsklasser – plads til idrætstalenter i den danske folkeskole" om idrætsklasser i udskolingen, hvis overordnede formål er at undersøge, hvordan idrætsklasserne fungerer som ramme både for elevernes skolegang og for deres udvikling som idrætstalenter med fokus på hvad idrætsklasserne giver eleverne personligt, fagligt og socialt, herunder hvordan idrætsklassen som ramme/støtte for deres skolegang og idræt kobler sig til deres motivation for videre uddannelse og talentudvikling. Nærværende forskningsrapport er baseret på survey- og registerdata. Således belyser rapporten primært idrætsklasseeleverne og idrætsklasserne i tal og tabeller, der er lavet med udgangspunkt i statistiske analyser af vores spørgeskemaundersøgelse og registerdata. Rapporten indeholder bl.a. analyser af, hvor udbredt tilfredsheden er med idrætsklasserne blandt eleverne, hvordan de vurderer idrætsklassernes betydning for deres sportslige udvikling, hvordan de ser på det faglige miljø og undervisningen, hvordan de ser på klassefællesskabet og det sociale læringsmiljø og hvilke fremtidsperspektiver de har på deres skolegang og idræt. Der er også foretaget analyser af, om idrætselevernes erfaringer hænger sammen med hvilket klassetrin de går på, hvilken sportsgren de dyrker, deres køn og deres socioøkonomiske baggrund. Endeligt er der på baggrund af karakterdata fra folkeskolens afgangsprøver i dansk (læsning) og matematik (problemløsning) foretaget analyser af idrætselevernes skolepræstationer i disse fag. Denne del af analysen baserer sig alene på 9. klasses eleverne.

KW - udskoling

KW - Folkeskole

KW - talentudvikling

KW - eliteidræt

KW - Motivation

KW - konkurrence og fællesskab

KW - socialt læringsmiljø

KW - Læring og læringsmiljøer

KW - Fællesskab

KW - Grundskole

KW - Motivation

KW - Folkeskole

KW - Læring og læringsmiljøer

KW - Fællesskab

KW - Grundskole

M3 - Rapport

BT - Idrætselevers erfaringer med idrætsklasser

PB - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

CY - København

ER -