Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Hvordan intern kommunikation kan fastholde de gode medarbejdere: Brug mellemlederen, intern kommunikation og proaktiv intern kriseledelse som strategiske værktøjer til fastholdelse af gode medarbejdere

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterCommunication

  • http://www.asb.dk/omos/institutter/departmentofeconomics/
  • http://www.asb.dk/forskning/forskningscentreoggrupper/forskningscentre/ccpcenterforcorporateperformance/
Medarbejdernes tilfredshed med jobbet er vigtigere end tilfredsheden med lønnen. Dette er et faktum ifølge Kristensen & Westergård-Nielsen (2006). Derfor må der andre og mere effektive midler til, hvis man vil arbejde strategisk med at fastholde og de gode medarbejdere.

Tiltrækning of fastholdelse af kvalificerede medarbejdere er en opgave og en udfordring, danske virksomheder i stigende grad må forholde sig til og prioritere. Det gælder også virksomhedernes kommunikationsafdelinger, der i det strategiske arbejde med kommunikation har stor indflydelse på, hvordan medarbejderne ser på deres arbejdsplads. Også HR-ledelsen kan med fordel se i øjnene, at intern kommunikation har en væsentlig betydning for medarbejdernes tilfredshed med og stolthed over arbejdspladsen. Intern kommunikation bør med andre ord tænkes ind i deres øvrige HR-aktiviteter.

Artiklen gennemgår, hvordan man kan bruge mellemlederen i det strategiske kommunikative arbejde, således at medarbejderne opnår en stærk identitetsfølelse med virksomheden og dermed knyttes tæt til virksomheden.

Artikler ser også på, hvordan medarbejderne påvirkes i krisetider, når virksomheden opnår en negativ omtale med et dårligt eksternt omdømme til følge. Især i krisetider er der stor risiko for, at medarbejdere rejser, men ved at bruge visse værktøjer, kan man forberede medarbejderne på dårlig ekstern omtale og forhindre, at de påvirkes i negativ retning i deres opfattelse af virksomheden.

Original languageDanish
Title of host publicationCorporate Communication : (kap. 5.2)
EditorsKaj Bo Kirk
Place of publicationKøbenhavn
PublisherBørsen Forum A/S
Publication year2007
Publication statusPublished - 2007
SeriesBørsen Ledelseshåndbøger

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 36692