Hvor religionen ender og pædagogikken begynder: Durkheim, Lundager Jensen og den fundamentalsociologiske tanke

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

ENGLISH ABSTRACT: The article demonstrates how Durkheim saw education as
carrying out a functionally equivalent role in the modern world, as the one religion
carried out in the premodern. Based on this observation, the article reflects on the principle
behind the division of labor in the humanities, namely the study of separate cultural
products, such as education and religion, while arguing that Durkheim attempted
to develop a fundamental sociology, which cuts across the various domains.

DANSK RESUMÉ: Artiklen demonstrerer, at Durkheim tilskrev uddannelse samme
funktion i den moderne verden, som religion havde spillet i den præmoderne. På baggrund
af denne observation reflekterer artiklen over princippet bag arbejdsdelingen inden
for humaniora, dvs. studiet af separate kulturelle produkter, såsom uddannelse og
religion, mens den argumenterer for, at Durkheim forsøgte at udvikle en fundamentalsociologi,
som går på tværs af de forskellige domæner.
Original languageDanish
Title of host publicationStruktur:begejstring : Festskrift for Hans J. Lundager Jensen
Place of publicationAarhus
PublisherReligionsvidenskabelig Skriftrække Aarhus Universitet
Publication date2022
Pages216-223
Chapter25
Publication statusPublished - 2022
SeriesReligionsvidenskabelig skriftrække
Number1
ISSN2794-3569

Cite this