Abstract
Hvad er talesprog lingvistisk set? Hvad er kendetegnende for det i forhold til skriftsproget, og hvordan kan man arbejde med at udvikle en forståelse og værdsættelse af talesproget hos eleverne? Vores traditionelle sprogvidenskabelige beskrivelses¬apparat er udviklet til at beskrive skriftsproget, og når man anvender det på talesproget, kommer det sidste nemt til at virke ubehjælpsomt – fordi det fungerer efter andre regler. Både i læreruddannelsen og i folkeskolen er der formuleret krav om at man skal kunne beskrive talesproget, og viden om talesproget er en forudsætning for at man kan udvikle det.
Translated title of the contribution | What is spoken language? |
---|---|
Original language | Danish |
Title of host publication | Mundtlighed : Teori og praksis |
Editors | Vibeke Boelt, Martin Jørgensen |
Number of pages | 19 |
Place of publication | Århus |
Publisher | Kvan |
Publication date | 2009 |
Pages | 187-205 |
ISBN (Print) | 978-87-90066-76-5 |
Publication status | Published - 2009 |
Keywords
- Spoken language, talk-in-interaction, language and time, language and social control