Husker du? Nutidig genlyd af fortid: Om reklamefilms brug af musik og lyd som nostalgi og kulturel erindring

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Husker du? Nutidig genlyd af fortid : Om reklamefilms brug af musik og lyd som nostalgi og kulturel erindring. / Larsen, Charlotte Rørdam.

In: Danish Musicology Online, Vol. DMO special edition 2012, 2012, p. 50-74.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{9b931d4888704bd6a40314e5db2cf7a6,
title = "Husker du? Nutidig genlyd af fortid: Om reklamefilms brug af musik og lyd som nostalgi og kulturel erindring",
abstract = "I reklamefilm inddrages ofte minder og nostalgi. Det er artiklens intention at unders{\o}ge, hvorvidt forskellige kategoriseringer af nostalgi kan bidrage til en forst{\aa}else og identifikation af betydningen af musik og lyd i reklamefilm, og hvorvidt disse meningsfuldt kan inddrages i en analyse af det specifikke samspil mellem billede, musik og lyd. Artiklen unders{\o}ger hvordan lyden i en r{\ae}kke reklamefilm for marmelade fra Den gamle Fabrik p{\aa} forskellig m{\aa}de tematiserer nostalgi og erindring. Hvor nostalgi i sin oprindeligt beskrevne form havde l{\ae}ngslen efter et bestemt sted som sit m{\aa}l, refererer den moderne nostalgi til l{\ae}ngsel efter (for)tid. Min tese er, at lyden er en vigtig formidler af den forgangne tid, som de f{\o}lgende analyserede filmserier fremstiller som positiv. Reklamefilmen kan ikke aktivere n{\ae}rsansernes lugt og smag og dermed v{\ae}re den kilde til erindring, som Proust genoplevede – nemlig en personlig pr{\ae}get erindring, ufrivilligt v{\ae}kket til live af sanserne. I reklamerne iscenes{\ae}ttes det forgange via syn og lyd, og det sker forskelligt i de fire valgte reklameserier – med lyden af fortid som en underl{\ae}ggende tidslig mark{\o}r.",
keywords = "reklamemusik, nostalgi",
author = "Larsen, {Charlotte R{\o}rdam}",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "DMO special edition 2012",
pages = "50--74",
journal = "Danish Musicology Online",
issn = "1904-237X",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Husker du? Nutidig genlyd af fortid

T2 - Om reklamefilms brug af musik og lyd som nostalgi og kulturel erindring

AU - Larsen, Charlotte Rørdam

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - I reklamefilm inddrages ofte minder og nostalgi. Det er artiklens intention at undersøge, hvorvidt forskellige kategoriseringer af nostalgi kan bidrage til en forståelse og identifikation af betydningen af musik og lyd i reklamefilm, og hvorvidt disse meningsfuldt kan inddrages i en analyse af det specifikke samspil mellem billede, musik og lyd. Artiklen undersøger hvordan lyden i en række reklamefilm for marmelade fra Den gamle Fabrik på forskellig måde tematiserer nostalgi og erindring. Hvor nostalgi i sin oprindeligt beskrevne form havde længslen efter et bestemt sted som sit mål, refererer den moderne nostalgi til længsel efter (for)tid. Min tese er, at lyden er en vigtig formidler af den forgangne tid, som de følgende analyserede filmserier fremstiller som positiv. Reklamefilmen kan ikke aktivere nærsansernes lugt og smag og dermed være den kilde til erindring, som Proust genoplevede – nemlig en personlig præget erindring, ufrivilligt vækket til live af sanserne. I reklamerne iscenesættes det forgange via syn og lyd, og det sker forskelligt i de fire valgte reklameserier – med lyden af fortid som en underlæggende tidslig markør.

AB - I reklamefilm inddrages ofte minder og nostalgi. Det er artiklens intention at undersøge, hvorvidt forskellige kategoriseringer af nostalgi kan bidrage til en forståelse og identifikation af betydningen af musik og lyd i reklamefilm, og hvorvidt disse meningsfuldt kan inddrages i en analyse af det specifikke samspil mellem billede, musik og lyd. Artiklen undersøger hvordan lyden i en række reklamefilm for marmelade fra Den gamle Fabrik på forskellig måde tematiserer nostalgi og erindring. Hvor nostalgi i sin oprindeligt beskrevne form havde længslen efter et bestemt sted som sit mål, refererer den moderne nostalgi til længsel efter (for)tid. Min tese er, at lyden er en vigtig formidler af den forgangne tid, som de følgende analyserede filmserier fremstiller som positiv. Reklamefilmen kan ikke aktivere nærsansernes lugt og smag og dermed være den kilde til erindring, som Proust genoplevede – nemlig en personlig præget erindring, ufrivilligt vækket til live af sanserne. I reklamerne iscenesættes det forgange via syn og lyd, og det sker forskelligt i de fire valgte reklameserier – med lyden af fortid som en underlæggende tidslig markør.

KW - reklamemusik, nostalgi

M3 - Tidsskriftartikel

VL - DMO special edition 2012

SP - 50

EP - 74

JO - Danish Musicology Online

JF - Danish Musicology Online

SN - 1904-237X

ER -