I dette kapitel præsenteres det overordnede interventionsdesign bag de tre demonstrationsskoleforsøg, der formidles i nærværende forskningsantologi. Præsentationen tjener to formål. Dels danner kapitlet baggrund for læsning af de andre bidrag i antologien, da interventionsdesignet har betydning for såvel de forskellige forsøg som de tilknyttede former for følgeforskning, der præsenteres i de andre kapitler. Dels formidler kapitlet de bagvedliggende tanker og principper, der har gjort det muligt at arbejde systematisk med interventioner på tværs af tre projekter og 14 skoler. Med afsæt i socio-økologisk systemteori international interventionsforskning giver vi et bud på et metasprog for interventioner i skoleregi, der som afslutning på kapitlet bliver anvendt og eksemplificeret med en analyse og diskussion af interventionerne i de tre demonstrationsskoleprojekter.
Original language
Danish
Title of host publication
Skoleudvikling med IT : forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I
Editors
Jeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Stefan Ting Graf, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krog Skott