Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg. / Hansen, Thomas Illum; Bundsgaard, Jeppe; Kølsen Petersen, Camilla.

Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. ed. / Jeppe Bundsgaard; Marianne Georgsen; Thomas Illum Hansen; Charlotte Krogh Skott; Stefan Ting Graf. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2018. p. 50-74 (Didaktiske studier, Vol. 3).

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Hansen, TI, Bundsgaard, J & Kølsen Petersen, C 2018, Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg. in J Bundsgaard, M Georgsen, TI Hansen, CK Skott & S Ting Graf (eds), Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. Aarhus Universitetsforlag, Aarhus, Didaktiske studier, vol. 3, pp. 50-74.

APA

Hansen, T. I., Bundsgaard, J., & Kølsen Petersen, C. (2018). Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg. In J. Bundsgaard, M. Georgsen, T. I. Hansen, C. K. Skott, & S. Ting Graf (Eds.), Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I (pp. 50-74). Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier Vol. 3

CBE

Hansen TI, Bundsgaard J, Kølsen Petersen C. 2018. Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg. Bundsgaard J, Georgsen M, Hansen TI, Skott CK, Ting Graf S, editors. In Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. pp. 50-74. (Didaktiske studier, Vol. 3).

MLA

Hansen, Thomas Illum, Jeppe Bundsgaard, and Camilla Kølsen Petersen "Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg"., Bundsgaard, Jeppe, Georgsen, Marianne Hansen, Thomas Illum Skott, Charlotte Krogh Ting Graf, Stefan (editors). Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. Chapter 3, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. (Didaktiske studier, Vol. 3). 2018, 50-74.

Vancouver

Hansen TI, Bundsgaard J, Kølsen Petersen C. Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg. In Bundsgaard J, Georgsen M, Hansen TI, Skott CK, Ting Graf S, editors, Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 2018. p. 50-74. (Didaktiske studier, Vol. 3).

Author

Hansen, Thomas Illum ; Bundsgaard, Jeppe ; Kølsen Petersen, Camilla. / Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg. Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. editor / Jeppe Bundsgaard ; Marianne Georgsen ; Thomas Illum Hansen ; Charlotte Krogh Skott ; Stefan Ting Graf. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2018. pp. 50-74 (Didaktiske studier, Vol. 3).

Bibtex

@inbook{abddfe9ba6854df197bb47e41a8f2e50,
title = "Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskolefors{\o}g",
abstract = "Det holistiske forskningsdesign, der pr{\ae}senteres i dette kapitel, modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er s{\aa}ledes designet med afs{\ae}t i den f{\ae}lles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter og med henblik p{\aa} at m{\aa}le de v{\ae}sentligste aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og virkningssammenh{\ae}nge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres med henvisning til Mixed Methods-traditionen og som alternativ til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret for at generalisere p{\aa} et utilstr{\ae}kkeligt datagrundlag. Projekternes forandringsteori og sammenh{\ae}ngen med de flerstrengede interventioner introduceres, s{\ae}ttet af komplement{\ae}re redskaber til dataindsamling og analyse pr{\ae}senteres, og design og tilgange s{\ae}ttes ind i st{\o}rre forskningsmetodiske sammenh{\ae}nge gennem pr{\ae}sentation af taksonomier for Mixed Methods og typer af generaliserbarhed. Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning. ",
keywords = "Komepetenceudvikling, It-didaktik, Folkeskole, Grundskole, Komepetenceudvikling, It-didaktik, Folkeskole, Grundskole",
author = "Hansen, {Thomas Illum} and Jeppe Bundsgaard and {K{\o}lsen Petersen}, Camilla",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7184 412 2",
series = "Didaktiske studier",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
pages = "50--74",
editor = "Jeppe Bundsgaard and Marianne Georgsen and Hansen, {Thomas Illum} and Skott, {Charlotte Krogh} and {Ting Graf}, Stefan",
booktitle = "Skoleudvikling med IT",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg

AU - Hansen, Thomas Illum

AU - Bundsgaard, Jeppe

AU - Kølsen Petersen, Camilla

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel, modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter og med henblik på at måle de væsentligste aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres med henvisning til Mixed Methods-traditionen og som alternativ til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem præsentation af taksonomier for Mixed Methods og typer af generaliserbarhed. Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.

AB - Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel, modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter og med henblik på at måle de væsentligste aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres med henvisning til Mixed Methods-traditionen og som alternativ til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem præsentation af taksonomier for Mixed Methods og typer af generaliserbarhed. Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.

KW - Komepetenceudvikling

KW - It-didaktik

KW - Folkeskole

KW - Grundskole

KW - Komepetenceudvikling

KW - It-didaktik

KW - Folkeskole

KW - Grundskole

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978 87 7184 412 2

T3 - Didaktiske studier

SP - 50

EP - 74

BT - Skoleudvikling med IT

A2 - Bundsgaard, Jeppe

A2 - Georgsen, Marianne

A2 - Hansen, Thomas Illum

A2 - Skott, Charlotte Krogh

A2 - Ting Graf, Stefan

PB - Aarhus Universitetsforlag

CY - Aarhus

ER -