Research output: Contribution to book/anthology/report/proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg. / Hansen, Thomas Illum; Bundsgaard, Jeppe; Kølsen Petersen, Camilla.
Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. ed. / Jeppe Bundsgaard; Marianne Georgsen; Thomas Illum Hansen; Charlotte Krogh Skott; Stefan Ting Graf. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2018. p. 50-74 (Didaktiske studier, Vol. 3).Research output: Contribution to book/anthology/report/proceeding › Book chapter › Research › peer-review
}
TY - CHAP
T1 - Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg
AU - Hansen, Thomas Illum
AU - Bundsgaard, Jeppe
AU - Kølsen Petersen, Camilla
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel, modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter og med henblik på at måle de væsentligste aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres med henvisning til Mixed Methods-traditionen og som alternativ til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem præsentation af taksonomier for Mixed Methods og typer af generaliserbarhed. Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.
AB - Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel, modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter og med henblik på at måle de væsentligste aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres med henvisning til Mixed Methods-traditionen og som alternativ til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem præsentation af taksonomier for Mixed Methods og typer af generaliserbarhed. Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.
KW - Komepetenceudvikling
KW - It-didaktik
KW - Folkeskole
KW - Grundskole
KW - Komepetenceudvikling
KW - It-didaktik
KW - Folkeskole
KW - Grundskole
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978 87 7184 412 2
T3 - Didaktiske studier
SP - 50
EP - 74
BT - Skoleudvikling med IT
A2 - Bundsgaard, Jeppe
A2 - Georgsen, Marianne
A2 - Hansen, Thomas Illum
A2 - Skott, Charlotte Krogh
A2 - Ting Graf, Stefan
PB - Aarhus Universitetsforlag
CY - Aarhus
ER -