Holistisk forskningsdesign for demonstrationsskoleforsøg

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Det holistiske forskningsdesign, der præsenteres i dette kapitel, modsvarer det holistiske interventionsdesign i kapitel 2. Det er således designet med afsæt i den fælles forandringsteori for tre demonstrationsskoleprojekter og med henblik på at måle de væsentligste aspekter ved interventionernes processer, kontekster, virkninger og virkningssammenhænge. Baggrunden for forskningsdesignet skitseres med henvisning til Mixed Methods-traditionen og som alternativ til den kvalitative tradition for it-didaktisk forskning, der er blevet kritiseret for at generalisere på et utilstrækkeligt datagrundlag. Projekternes forandringsteori og sammenhængen med de flerstrengede interventioner introduceres, sættet af komplementære redskaber til dataindsamling og analyse præsenteres, og design og tilgange sættes ind i større forskningsmetodiske sammenhænge gennem præsentation af taksonomier for Mixed Methods og typer af generaliserbarhed. Kapitlet afsluttes med en refleksion over perspektiverne i en holistisk tilgang til it-didaktisk intervention og forskning.
Original languageDanish
Title of host publicationSkoleudvikling med IT : forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I
EditorsJeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krogh Skott, Stefan Ting Graf
Number of pages25
Place of publicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication year2018
Pages50-74
Chapter3
ISBN (print)978 87 7184 412 2
ISBN (Electronic)978 87 7184 720 8
Publication statusPublished - 2018
SeriesDidaktiske studier
Volume3
ISSN2446-4546

    Research areas

  • Komepetenceudvikling, It-didaktik, Folkeskole, Grundskole

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 104134880