Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Helhedsorienteret sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearch

Dette kapitel giver en indføring i de nøglebegreber, som danner den teoretiske ramme for bogen, Sundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole. Vi lægger ud med at definere bogens to hovedkoncepter, sundhedspædagogik og sundhedsfremme. Herefter skitseres tre centrale begreber i den kritiske pædagogiske tilgang, som anvendes i bogen: Educare, deltagelse og handlekompetence. Vi afslutter kapitlet med at påpege vigtigheden af en helhedsorienteret tilgang i det sundhedspædagogiske og sundhedsfremmende arbejde i dagtilbud og skole: Der redegøres for begrebet ’sundhedsfremmende settings’, som repræsenterer det paradigme inden for sundhedsfremme, som har været gældende i hen ved 30 år (WHO, 1986) og stadig er relevant på grund af sin organisatoriske, systemiske tilgang frem for et ensidigt fokus på individuel adfærd.
Original languageDanish
Title of host publicationSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
EditorsVenka Simovska, Ulla Pedersen, Jeanette Magne Jensen, Stig Broström
Number of pages17
PublisherDafolo
Publication year2015
Edition1.
Pages11-27
Chapter1
ISBN (print)978-87-7281-917-4
Publication statusPublished - 2015

    Research areas

  • Skole, Dagtilbud, Pædagogik, Sundhedsfremme, sundhedspædagogik, implementering, Lipsky, kost , fysisk aktivitet, Omsorg, Sundhedspædagogik, Early childhood, Grundskole

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 85828579