'Haver til Maver': et studie af engagement, skolehaver og naturformidling

Karen Wistoft, Camilla Roed Otte, Mikkel Stovgaard, Søren Breiting

    Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportResearch

    8371 Downloads (Pure)

    Abstract

    ”Jordens bedste klasseværelse!”
    Haver til Maver er et levende undervisningstilbud til børn, hvor de engageres i dyrkning af økologiske grøntsager i deres egne haver, laver mad i udekøkkener samt går på opdagelse i naturen – alt sammen undervisning, der foregår i et uhyre stimulerende læringsmiljø. Haver til Maver er Søren Ejlersens initiativ, og tusindvis af børn, og dermed forældre, er blevet berørt af den usædvanlige kombination af skolehaver efterfulgt af gastronomisk madlavning på friluftskomfurer garneret med spændende naturformidling på Krogerup Avlsgaard i Humlebæk, Nordsjælland. En gruppe forskerne har fulgt et stort antal klasser i Haver til Maver, og både børn, stedets undervisere, skoleklassernes lærere og børnenes forældre er blevet interviewet om deres udbytte, erfaringer og oplevelser på Krogerup. Evalueringen er finansieret af TRYGFONDEN.

    I rapporten gøres der nærmere rede for, hvorledes det lykkes Haver til Maver, og særligt underviserne på Krogerup, at skabe en stemning, så nærmest ingen har noget negativt at udsætte på tilbuddet. Derudover redegøres der for de pædagogiske og sundhedsfremmende kompetencer, der synes at blive styrket hos børnene. Samtidig peger forskergruppen på en række forhold, som bør tænkes med, når selve konceptet Haver til Maver ønskes udbredt til andre dele af landet, hvilket allerede er undervejs.
    Original languageDanish
    Place of publicationKøbenhavn
    PublisherInstitut for Pædagogik og Uddannelse, AU
    Edition2
    Number of pages130
    ISBN (Print)978-87-7430-250-6
    ISBN (Electronic)978-87-7430-249-0
    Publication statusPublished - 2011
    • Griffin Longley

      Wistoft, K. (Host) & Nielsen, M. K. (Host)

      22 Apr 201926 Apr 2019

      Activity: Hosting a visitor typesHosting an academic visitor

    • Børn Gror i Natur

      Wistoft, K. (Speaker)

      31 May 2018

      Activity: Participating in or organising an event typesParticipation in or organisation of workshop, seminar or course

    • Pædagogik praksis og fagintegration i skolehaver

      Wistoft, K. (Examiner)

      2 Oct 20173 Oct 2017

      Activity: External lectures and ExaminationExamination

    Cite this