Projects per year
Abstract
Haver til Maver er et levende undervisningstilbud til børn, hvor de engageres i dyrkning af økologiske grøntsager i deres egne haver, laver mad i udekøkkener samt går på opdagelse i naturen – alt sammen undervisning, der foregår i et uhyre stimulerende læringsmiljø. Haver til Maver er Søren Ejlersens initiativ, og tusindvis af børn, og dermed forældre, er blevet berørt af den usædvanlige kombination af skolehaver efterfulgt af gastronomisk madlavning på friluftskomfurer garneret med spændende naturformidling på Krogerup Avlsgaard i Humlebæk, Nordsjælland. En gruppe forskerne har fulgt et stort antal klasser i Haver til Maver, og både børn, stedets undervisere, skoleklassernes lærere og børnenes forældre er blevet interviewet om deres udbytte, erfaringer og oplevelser på Krogerup. Evalueringen er finansieret af TRYGFONDEN.
I rapporten gøres der nærmere rede for, hvorledes det lykkes Haver til Maver, og særligt underviserne på Krogerup, at skabe en stemning, så nærmest ingen har noget negativt at udsætte på tilbuddet. Derudover redegøres der for de pædagogiske og sundhedsfremmende kompetencer, der synes at blive styrket hos børnene. Samtidig peger forskergruppen på en række forhold, som bør tænkes med, når selve konceptet Haver til Maver ønskes udbredt til andre dele af landet, hvilket allerede er undervejs.
Original language | Danish |
---|
Place of publication | København |
---|---|
Publisher | Institut for Pædagogik og Uddannelse, AU |
Edition | 2 |
Number of pages | 130 |
ISBN (Print) | 978-87-7430-250-6 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7430-249-0 |
Publication status | Published - 2011 |
-
TASTE Didactics - Food and Critical Thinking
Wistoft, K. (PI), Danneskiold-Samsøe, I. (Participant) & Skovmand-Larsen, M. (Participant)
01/08/2023 → 31/08/2027
Project: Research
File -
VILD MAD 2 - Følgeforskning i national udrulning. Den vilde mad som nationalt dannelsesprojekt
Wistoft, K. (PI), Stovgaard, M. (PI) & Clark, A. (PI)
01/05/2020 → 31/12/2022
Project: Research
-
Pædagogisk praksis og fagintegration i skolehaver
Wistoft, K. (Project manager)
01/01/2017 → 31/05/2018
Project: Research
Research output
- 1 Paper
-
Perspectives from the Danish school garden movement: - with outdoor taste education as an example
Wistoft, K., Nielsen, M. K. & Dyg, P. M., 20 Apr 2019.Research output: Contribution to conference › Paper › Research › peer-review
Activities
-
Griffin Longley
Wistoft, K. (Host) & Nielsen, M. K. (Host)
22 Apr 2019 → 26 Apr 2019Activity: Hosting a visitor types › Hosting an academic visitor
-
Børn Gror i Natur
Wistoft, K. (Speaker)
31 May 2018Activity: Participating in or organising an event types › Participation in or organisation of workshop, seminar or course
-
Pædagogik praksis og fagintegration i skolehaver
Wistoft, K. (Examiner)
2 Oct 2017 → 3 Oct 2017Activity: External lectures and Examination › Examination
Press/Media
-
Skoleelevers gårdbesøg og hands-on læring
Wistoft, K.
31/03/2022
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
-