Aarhus University Seal

Frafaldsintentioner og betydningen af identifikation, integration og self-concept

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Documents

I kapitel 4 undersøger Emil Smith og David Reimer betydningen af de studerendes relationer til det faglige aspekt af studiet i forhold til frafald. Ifølge Tintos kanoniske frafaldsteori er studerende, der er mindre fagligt og socialt integrerede (academic integration and social integration) mere tilbøjelige til at forlade deres studie. Konceptet ’academic integration’ er dog blevet kritiseret for at være upræcist. Derfor gør forfatterne brug af to begreber fra psykologien og opdeler faglig integration i to elementer: Hvordan studerende oplever at klare sig fagligt (fagligt self-concept), og om de oplever studiet som relevant og er tilfredse med deres valg af studie (faglig identifikation). Baseret på en spørgeskemaundersøgelse med studerende fra Aarhus Universitet viser forfatterne, at de teoretiske begreber faglig identifikation og fagligt self-concept er anvendelige i en dansk kontekst og er negativt korreleret med intentioner om at forlade studiet – i højere grad end mangel på social integration. Yderligere analyser viser desuden, at studerende uden forældre med en lang videregående uddannelse er dårligere socialt integrerede og har en lavere grad af faglig identifikation. Overordnet viser kapitlets resultater et behov for at styrke de studerendes identifikation for at reducere frafald.
Original languageDanish
Title of host publicationFrafald fra de videregående uddannelser : forklaringer, mekanismer og løsninger
EditorsDavid Reimer, Ida Gran Andersen
Place of publicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication year2022
Pages89-111
ISBN (print)978-87-7210-309-9
Publication statusPublished - 2022

See relations at Aarhus University Citationformats

Download statistics

No data available

ID: 211664807