I kapitel 4 undersøger Emil Smith og David Reimer betydningen af de studerendes relationer til det faglige aspekt af studiet i forhold til frafald. Ifølge Tintos kanoniske frafaldsteori er studerende, der er mindre fagligt og socialt integrerede (academic integration and social integration) mere tilbøjelige til at forlade deres studie. Konceptet ’academic integration’ er dog blevet kritiseret for at være upræcist. Derfor gør forfatterne brug af to begreber fra psykologien og opdeler faglig integration i to elementer: Hvordan studerende oplever at klare sig fagligt (fagligt self-concept), og om de oplever studiet som relevant og er tilfredse med deres valg af studie (faglig identifikation). Baseret på en spørgeskemaundersøgelse med studerende fra Aarhus Universitet viser forfatterne, at de teoretiske begreber faglig identifikation og fagligt self-concept er anvendelige i en dansk kontekst og er negativt korreleret med intentioner om at forlade studiet – i højere grad end mangel på social integration. Yderligere analyser viser desuden, at studerende uden forældre med en lang videregående uddannelse er dårligere socialt integrerede og har en lavere grad af faglig identifikation. Overordnet viser kapitlets resultater et behov for at styrke de studerendes identifikation for at reducere frafald.
Original language
Danish
Title of host publication
Frafald fra de videregående uddannelser : forklaringer, mekanismer og løsninger