Projects per year
Abstract
Kommunikation mellem sundhedsprofessionelle og patienter og pårørende har betydning for patienters oplevelse af deres behandling, hvilket blandt andet kan ses i de landsdækkende undersøgelser af patientoplevelser (LUP 2011, 2012, 2013). I artiklen beskrives, hvordan der i tværfaglige kompetenceudviklingsforløb, ved brug af kreative metoder, kan skabes fokus på mulige kommunikative handlinger i komplekse situationer.
Denne indgangsvinkel til kompetenceudvikling er innovativ i den forstand, at den bryder med antagelsen om, at man kan skabe rammer for kommunikation, som sikrer ensartethed, og som kan evidensvurderes. I stedet arbejdes der med at skærpe sundhedsprofessionelles opmærksomhed på og respekt for, hvordan kommunikation med patienter, pårørende og kollegaer er forskellig afhængigt af situation, indhold og personer, der kommunikerer.
I artiklen vises, hvordan deltagerne involveres i en kommunikationsanalyse af en tre minutters videofilm, produceret af Dansk Sygeplejeråd, der viser en fagligt udfordrende situation. Evalueringer peger på, at der med kreative metoder skabes engagement og genkendelighed i forhold til hverdagen, hvilket gør, at refleksioner fra forløbet huskes og bruges i den sundhedsprofessionelle praksis efter forløbet.
Denne indgangsvinkel til kompetenceudvikling er innovativ i den forstand, at den bryder med antagelsen om, at man kan skabe rammer for kommunikation, som sikrer ensartethed, og som kan evidensvurderes. I stedet arbejdes der med at skærpe sundhedsprofessionelles opmærksomhed på og respekt for, hvordan kommunikation med patienter, pårørende og kollegaer er forskellig afhængigt af situation, indhold og personer, der kommunikerer.
I artiklen vises, hvordan deltagerne involveres i en kommunikationsanalyse af en tre minutters videofilm, produceret af Dansk Sygeplejeråd, der viser en fagligt udfordrende situation. Evalueringer peger på, at der med kreative metoder skabes engagement og genkendelighed i forhold til hverdagen, hvilket gør, at refleksioner fra forløbet huskes og bruges i den sundhedsprofessionelle praksis efter forløbet.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Sygeplejersken |
Volume | 114 |
Issue | 12 |
Pages (from-to) | 84-88 |
Number of pages | 5 |
ISSN | 0106-8350 |
Publication status | Published - 2014 |
Keywords
- Tværfaglighed
- Facilitering af videnprocesser
- Læring
Projects
- 1 Finished
-
I dialog med patienten
Nordentoft, H. M. (Project manager) & Olesen, B. R. (Project manager)
01/09/2011 → 15/06/2013
Project: Research
Activities
-
Professionelle balancer: Feedback i klinisk praksis
Nordentoft, H. M. (Lecturer)
4 Mar 2020Activity: Presentations, memberships, ownership and other activities › Lecture and oral contribution
-
Specialuddannelsen i psykiatrisk sygepleje
Nordentoft, H. M. (Participant)
11 Feb 2020Activity: Participating in or organising an event types › Participation in or organisation of workshop, seminar or course
-
Professionelle balancer: Feedback i klinisk praksis
Nordentoft, H. M. (Lecturer)
5 Dec 2019Activity: Presentations, memberships, ownership and other activities › Lecture and oral contribution