Fortrolighed med professionelle voksne i de unges liv

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fortrolighed med professionelle voksne i de unges liv. / Hansen, Helle Rabøl; Winther-Lindqvist, Ditte Alexandra; Nielsen, Jens Christian.

In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Vol. 53, No. 2, 8, 2016, p. 74-84.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Hansen, HR, Winther-Lindqvist, DA & Nielsen, JC 2016, 'Fortrolighed med professionelle voksne i de unges liv', Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, vol. 53, no. 2, 8, pp. 74-84.

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{128c37cff9534803b7f52d14bd15fcad,
title = "Fortrolighed med professionelle voksne i de unges liv",
abstract = "Artiklen bygger empirisk p{\aa} en unders{\o}gelse af fortrolige voksne i unges liv udarbejdet til Gentofte Kommune i 2015 i forbindelse med en kommunalpolitisk beslutning om at flere unge skal have adgang til ”en fortrolig voksen”. l artiklen fokuseres p{\aa}, hvad unge i udskolingen forst{\aa}r ved en voksen man kan betro sig til, og hvilke forventninger, betingelser og {\o}nsker de unge forbinder med fortrolighed. Artiklen forholder sig desuden kritisk til en r{\ae}kke modsatrettede diskurser om de professionelle voksne som enten ”over-involveret” eller ”fag-faglige”. Den peger p{\aa}, at et begreb om professionelt n{\ae}rv{\ae}r, kan v{\ae}re et bud p{\aa} hvordan l{\ae}rere kan vise unge fortrolighed uden hverken at v{\ae}re terapeutiske eller ignorerende overfor b{\o}rn og unges situationer og tilstande.",
keywords = "Fortrolighed, Unges trivsel, Professionelle voksne, Ungdomsliv, Professionelt n{\ae}rv{\ae}r, Ungdomsforskning, Ungdomsforskning",
author = "Hansen, {Helle Rab{\o}l} and Winther-Lindqvist, {Ditte Alexandra} and Nielsen, {Jens Christian}",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "53",
pages = "74--84",
journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
issn = "1903-0002",
publisher = "Forlaget Skolepsykologi",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fortrolighed med professionelle voksne i de unges liv

AU - Hansen, Helle Rabøl

AU - Winther-Lindqvist, Ditte Alexandra

AU - Nielsen, Jens Christian

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Artiklen bygger empirisk på en undersøgelse af fortrolige voksne i unges liv udarbejdet til Gentofte Kommune i 2015 i forbindelse med en kommunalpolitisk beslutning om at flere unge skal have adgang til ”en fortrolig voksen”. l artiklen fokuseres på, hvad unge i udskolingen forstår ved en voksen man kan betro sig til, og hvilke forventninger, betingelser og ønsker de unge forbinder med fortrolighed. Artiklen forholder sig desuden kritisk til en række modsatrettede diskurser om de professionelle voksne som enten ”over-involveret” eller ”fag-faglige”. Den peger på, at et begreb om professionelt nærvær, kan være et bud på hvordan lærere kan vise unge fortrolighed uden hverken at være terapeutiske eller ignorerende overfor børn og unges situationer og tilstande.

AB - Artiklen bygger empirisk på en undersøgelse af fortrolige voksne i unges liv udarbejdet til Gentofte Kommune i 2015 i forbindelse med en kommunalpolitisk beslutning om at flere unge skal have adgang til ”en fortrolig voksen”. l artiklen fokuseres på, hvad unge i udskolingen forstår ved en voksen man kan betro sig til, og hvilke forventninger, betingelser og ønsker de unge forbinder med fortrolighed. Artiklen forholder sig desuden kritisk til en række modsatrettede diskurser om de professionelle voksne som enten ”over-involveret” eller ”fag-faglige”. Den peger på, at et begreb om professionelt nærvær, kan være et bud på hvordan lærere kan vise unge fortrolighed uden hverken at være terapeutiske eller ignorerende overfor børn og unges situationer og tilstande.

KW - Fortrolighed

KW - Unges trivsel

KW - Professionelle voksne

KW - Ungdomsliv

KW - Professionelt nærvær

KW - Ungdomsforskning

KW - Ungdomsforskning

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 53

SP - 74

EP - 84

JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

SN - 1903-0002

IS - 2

M1 - 8

ER -