Aarhus University Seal

Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster. / Khawaja, Iram.
Køn, seksualitet og mangfoldighed. ed. / Steen Baagøe Nielsen ; Gitte Friis Hansen; Anette Erlandson Pedersen. 2. ed. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2020. p. 69-90.

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Khawaja, I 2020, Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster. in SB Nielsen , GF Hansen & A Erlandson Pedersen (eds), Køn, seksualitet og mangfoldighed. 2. edn, Samfundslitteratur, Frederiksberg, pp. 69-90.

APA

Khawaja, I. (2020). Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster. In S. B. Nielsen , G. F. Hansen, & A. Erlandson Pedersen (Eds.), Køn, seksualitet og mangfoldighed (2. ed., pp. 69-90). Samfundslitteratur.

CBE

Khawaja I. 2020. Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster. Nielsen SB, Hansen GF, Erlandson Pedersen A, editors. In Køn, seksualitet og mangfoldighed. 2. ed. Frederiksberg: Samfundslitteratur. pp. 69-90.

MLA

Khawaja, Iram "Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster"., Nielsen , Steen Baagøe Hansen, Gitte Friis Erlandson Pedersen, Anette (editors). Køn, seksualitet og mangfoldighed. 2. udg., Chapter 3, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2020, 69-90.

Vancouver

Khawaja I. Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster. In Nielsen SB, Hansen GF, Erlandson Pedersen A, editors, Køn, seksualitet og mangfoldighed. 2. ed. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2020. p. 69-90

Author

Khawaja, Iram. / Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster. Køn, seksualitet og mangfoldighed. editor / Steen Baagøe Nielsen ; Gitte Friis Hansen ; Anette Erlandson Pedersen. 2. ed. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2020. pp. 69-90

Bibtex

@inbook{4c7a529ef1924740a3884066daa3eb71,
title = "Forst{\aa}elser af mangfoldighed i p{\ae}dagogiske kontekster",
abstract = "I dette kapitel rettes fokus p{\aa} forskning og teori, som har at g{\o}re med sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvordan man forst{\aa}r, unders{\o}ger og arbejder med diversitet i p{\ae}dagogiske sammenh{\ae}nge. Centrale begreber, s{\aa} som integration, inklusion og intersektionalitet, tages op og diskuteres i forhold til praksis. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i udfordringer knyttet til folkeskolen og sv{\o}mmeundervisning som overordnet p{\ae}dagogisk kontekst for forst{\aa}elsen af, hvordan mangfoldighed kan komme til udtryk og hvordan det er muligt at arbejde med mangfoldighed i praksis. Centrale paradokser og udfordringer fremh{\ae}ves i denne sammenh{\ae}ng s{\aa} som dilemmaet imellem diskurserne om lighed og mangfoldighed, imellem et fokus p{\aa} forskellighed eller f{\ae}llesskab samt en underkendende eller anerkendende andetg{\o}relse. Feltet omkring mangfoldighed behandles bredt, b{\aa}de i forhold til kategorier som k{\o}n, seksualitet, etnicitet og kultur men ogs{\aa} mere konkret i forhold til udvidelser af og redefinitioner af eksisterende k{\o}ns- og etnicitetsforst{\aa}else",
keywords = "Grundskole, Integration, Inklusion, K{\o}n, Seksualitet, Etnicitet, Kultur",
author = "Iram Khawaja",
year = "2020",
month = sep,
language = "Dansk",
isbn = "9788759334751",
pages = "69--90",
editor = "{Nielsen }, {Steen Baag{\o}e } and Hansen, {Gitte Friis } and {Erlandson Pedersen}, Anette",
booktitle = "K{\o}n, seksualitet og mangfoldighed",
publisher = "Samfundslitteratur",
edition = "2.",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster

AU - Khawaja, Iram

PY - 2020/9

Y1 - 2020/9

N2 - I dette kapitel rettes fokus på forskning og teori, som har at gøre med spørgsmålet om, hvordan man forstår, undersøger og arbejder med diversitet i pædagogiske sammenhænge. Centrale begreber, så som integration, inklusion og intersektionalitet, tages op og diskuteres i forhold til praksis. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i udfordringer knyttet til folkeskolen og svømmeundervisning som overordnet pædagogisk kontekst for forståelsen af, hvordan mangfoldighed kan komme til udtryk og hvordan det er muligt at arbejde med mangfoldighed i praksis. Centrale paradokser og udfordringer fremhæves i denne sammenhæng så som dilemmaet imellem diskurserne om lighed og mangfoldighed, imellem et fokus på forskellighed eller fællesskab samt en underkendende eller anerkendende andetgørelse. Feltet omkring mangfoldighed behandles bredt, både i forhold til kategorier som køn, seksualitet, etnicitet og kultur men også mere konkret i forhold til udvidelser af og redefinitioner af eksisterende køns- og etnicitetsforståelse

AB - I dette kapitel rettes fokus på forskning og teori, som har at gøre med spørgsmålet om, hvordan man forstår, undersøger og arbejder med diversitet i pædagogiske sammenhænge. Centrale begreber, så som integration, inklusion og intersektionalitet, tages op og diskuteres i forhold til praksis. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i udfordringer knyttet til folkeskolen og svømmeundervisning som overordnet pædagogisk kontekst for forståelsen af, hvordan mangfoldighed kan komme til udtryk og hvordan det er muligt at arbejde med mangfoldighed i praksis. Centrale paradokser og udfordringer fremhæves i denne sammenhæng så som dilemmaet imellem diskurserne om lighed og mangfoldighed, imellem et fokus på forskellighed eller fællesskab samt en underkendende eller anerkendende andetgørelse. Feltet omkring mangfoldighed behandles bredt, både i forhold til kategorier som køn, seksualitet, etnicitet og kultur men også mere konkret i forhold til udvidelser af og redefinitioner af eksisterende køns- og etnicitetsforståelse

KW - Grundskole

KW - Integration

KW - Inklusion

KW - Køn

KW - Seksualitet

KW - Etnicitet

KW - Kultur

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788759334751

SP - 69

EP - 90

BT - Køn, seksualitet og mangfoldighed

A2 - Nielsen , Steen Baagøe

A2 - Hansen, Gitte Friis

A2 - Erlandson Pedersen, Anette

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -