Research output: Contribution to book/anthology/report/proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Research output: Contribution to book/anthology/report/proceeding › Book chapter › Research › peer-review
}
TY - CHAP
T1 - Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster
AU - Khawaja, Iram
PY - 2020/9
Y1 - 2020/9
N2 - I dette kapitel rettes fokus på forskning og teori, som har at gøre med spørgsmålet om, hvordan man forstår, undersøger og arbejder med diversitet i pædagogiske sammenhænge. Centrale begreber, så som integration, inklusion og intersektionalitet, tages op og diskuteres i forhold til praksis. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i udfordringer knyttet til folkeskolen og svømmeundervisning som overordnet pædagogisk kontekst for forståelsen af, hvordan mangfoldighed kan komme til udtryk og hvordan det er muligt at arbejde med mangfoldighed i praksis. Centrale paradokser og udfordringer fremhæves i denne sammenhæng så som dilemmaet imellem diskurserne om lighed og mangfoldighed, imellem et fokus på forskellighed eller fællesskab samt en underkendende eller anerkendende andetgørelse. Feltet omkring mangfoldighed behandles bredt, både i forhold til kategorier som køn, seksualitet, etnicitet og kultur men også mere konkret i forhold til udvidelser af og redefinitioner af eksisterende køns- og etnicitetsforståelse
AB - I dette kapitel rettes fokus på forskning og teori, som har at gøre med spørgsmålet om, hvordan man forstår, undersøger og arbejder med diversitet i pædagogiske sammenhænge. Centrale begreber, så som integration, inklusion og intersektionalitet, tages op og diskuteres i forhold til praksis. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i udfordringer knyttet til folkeskolen og svømmeundervisning som overordnet pædagogisk kontekst for forståelsen af, hvordan mangfoldighed kan komme til udtryk og hvordan det er muligt at arbejde med mangfoldighed i praksis. Centrale paradokser og udfordringer fremhæves i denne sammenhæng så som dilemmaet imellem diskurserne om lighed og mangfoldighed, imellem et fokus på forskellighed eller fællesskab samt en underkendende eller anerkendende andetgørelse. Feltet omkring mangfoldighed behandles bredt, både i forhold til kategorier som køn, seksualitet, etnicitet og kultur men også mere konkret i forhold til udvidelser af og redefinitioner af eksisterende køns- og etnicitetsforståelse
KW - Grundskole
KW - Integration
KW - Inklusion
KW - Køn
KW - Seksualitet
KW - Etnicitet
KW - Kultur
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788759334751
SP - 69
EP - 90
BT - Køn, seksualitet og mangfoldighed
A2 - Nielsen , Steen Baagøe
A2 - Hansen, Gitte Friis
A2 - Erlandson Pedersen, Anette
PB - Samfundslitteratur
CY - Frederiksberg
ER -