Aarhus University Seal

Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

I dette kapitel rettes fokus på forskning og teori, som har at gøre med spørgsmålet om, hvordan man forstår, undersøger og arbejder med diversitet i pædagogiske sammenhænge. Centrale begreber, så som integration, inklusion og intersektionalitet, tages op og diskuteres i forhold til praksis. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i udfordringer knyttet til folkeskolen og svømmeundervisning som overordnet pædagogisk kontekst for forståelsen af, hvordan mangfoldighed kan komme til udtryk og hvordan det er muligt at arbejde med mangfoldighed i praksis. Centrale paradokser og udfordringer fremhæves i denne sammenhæng så som dilemmaet imellem diskurserne om lighed og mangfoldighed, imellem et fokus på forskellighed eller fællesskab samt en underkendende eller anerkendende andetgørelse. Feltet omkring mangfoldighed behandles bredt, både i forhold til kategorier som køn, seksualitet, etnicitet og kultur men også mere konkret i forhold til udvidelser af og redefinitioner af eksisterende køns- og etnicitetsforståelse
Original languageDanish
Title of host publicationKøn, seksualitet og mangfoldighed
EditorsSteen Baagøe Nielsen , Gitte Friis Hansen, Anette Erlandson Pedersen
Place of publicationFrederiksberg
PublisherSamfundslitteratur
Publication yearSept 2020
Edition2.
Pages69-90
Chapter3
ISBN (print)9788759334751
ISBN (Electronic)9788759338407
Publication statusPublished - Sept 2020

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 180952029