Abstract
I dette kapitel rettes fokus på forskning og teori, som har at gøre med spørgsmålet om, hvordan man forstår, undersøger og arbejder med diversitet i pædagogiske sammenhænge. Centrale begreber, så som integration, inklusion og intersektionalitet, tages op og diskuteres i forhold til praksis. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i udfordringer knyttet til folkeskolen og svømmeundervisning som overordnet pædagogisk kontekst for forståelsen af, hvordan mangfoldighed kan komme til udtryk og hvordan det er muligt at arbejde med mangfoldighed i praksis. Centrale paradokser og udfordringer fremhæves i denne sammenhæng så som dilemmaet imellem diskurserne om lighed og mangfoldighed, imellem et fokus på forskellighed eller fællesskab samt en underkendende eller anerkendende andetgørelse. Feltet omkring mangfoldighed behandles bredt, både i forhold til kategorier som køn, seksualitet, etnicitet og kultur men også mere konkret i forhold til udvidelser af og redefinitioner af eksisterende køns- og etnicitetsforståelse
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Køn, seksualitet og mangfoldighed |
Editors | Steen Baagøe Nielsen , Gitte Friis Hansen, Anette Erlandson Pedersen |
Place of publication | Frederiksberg |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | Sept 2020 |
Edition | 2. |
Pages | 69-90 |
Chapter | 3 |
ISBN (Print) | 9788759334751 |
ISBN (Electronic) | 9788759338407 |
Publication status | Published - Sept 2020 |