Forskellige Sammen? Etnisk diversitet, oplevelsen af en inkluderende kultur og i nkluderende ledelse på de danske gymnasier

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

65 Downloads (Pure)

Abstract

Det danske samfund bliver mere mangfoldigt, hvilket kan udfordre sammenhængskraften. Derfor er det relevant at undersøge sammenhængen mellem diversitet og oplevelsen af en inkluderende kultur i den offentlige sektor. Baseret på data fra elever og lærere på 104 danske gymnasier undersøger artiklen sammenhængen mellem etnisk diversitet og oplevelsen af en inkluderende kultur, samt hvilken rolle inkluderende ledelse spiller herfor. Resultaterne indikerer en negativ sammenhæng mellem elevernes etniske diversitet og deres oplevelse af en inkluderende kultur blandt eleverne, men en positiv sammenhæng med lærernes oplevelse af en inkluderende kultur blandt lærerne. Lærernes og elevernes oplevelse af inkluderende kultur er ikke relateret til hinanden. Højere niveauer af inkluderende ledelse styrker denne sammenhæng for lærerne. Artiklen anbefaler yderligere undersøgelser med stærkere forskningsdesigns og mere sikre data.
Original languageDanish
JournalPolitica - Tidsskrift for politisk videnskab
Volume57
Issue1
Pages (from-to)1-25
Number of pages25
ISSN0105-0710
DOIs
Publication statusPublished - 2025

Cite this