Fornyelse af Bytorvet: et scenariedidaktisk forløb i 8. klasse

Morten Blomhøj, Mikael Skånstrøm

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Abstract
Scenariet Fornyelse af Bytorvet er planlagt med udgangspunkt i Cairo-flisen, der aktuelt anvendes ved brolægning og gulvbelægning f.eks. i Industriens Hus ved Rådhuspladsen i København. I scenariet bliver Cairo-flisen et artefakt i elevernes virksomhed, der får mening fra forskellige domæner, som er matematikfagligt relevante. Den kan danne et smukt mønster og bidrage til fornyelse og forskønnelse af Bytorvet i samfundsdomænet. Den konkrete planlægning og beregning af brolægningen og dens økonomi kræver kontakt til professionsdomænet. Det bringer matematikken – videnskabsdomænet – i spil som modelleringsværktøj. Samtidig er Cairo-flisen matematisk interessant i sig selv. Det er en femkant, der kan dække en flade. (Den kan ligge kant mod kant uden at der opstår huller. Det hedder at ’tesselere’). Farvelægning af brolægningen kan skabe forbindelse til fire-farveproblemet som en generel matematisk problemstilling, der vedrører hvor mange farver der skal bruges for at farvelægge et landkort så lande (eller fliser) der grænser op til hindanden langs en kant ikke har samme farve. I kapitlet analyserer og diskuterer vi scenariet som en eksemplarisk case for en scenariedidaktisk tilgang til undersøgende matematikundervisning. Vi belyser de didaktiske muligheder og udfordringer og diskuterer specielt betydningen af autenticitet og eksemplaritet i en scenarieorienteret, undersøgende matematikundervisning.
Original languageDanish
Title of host publicationHåndbog i Scenariedidaktik
Place of publicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2022
Pages217-231
Chapter14
ISBN (Print)978 87 7219 644 2
Publication statusPublished - 2022

Cite this