Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Journal article › Research
Forført af hjernen? Lær at skelne vrøvl fra videnskab i populærhjerneforskningens vidunderlige verden. / Lieberoth, Andreas.
In: Psykologisk Set, Vol. 30, No. 89, 01.04.2013, p. 31-38.Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaper › Journal article › Research
}
TY - JOUR
T1 - Forført af hjernen?
T2 - Lær at skelne vrøvl fra videnskab i populærhjerneforskningens vidunderlige verden
AU - Lieberoth, Andreas
PY - 2013/4/1
Y1 - 2013/4/1
N2 - Blandingen af offentlig interesse, gode mediehistorier og smarte sælgere har ført til sejlivede neuromyter, der ikke bare distraherer almindelige mennesker, men også fører til udbredte misforståelser blandt professionelle som lærere og plejepersonale. I bedste fald leder neuromyter til spild af tid og penge, samt til placebo- effekter og basale misforståelser om den menneskelige tilstand. I værste fald distraherer pseudovidenskab os fra at opsøge videnskabeligt valideret hjælp, hvilket kan have en høj menneskelig og økonomisk pris.Her drøftes forskellige måder neurovidenskabelige idéer forvandskes og misforstås, og hvordan moderne viden om hjernen kan anvendes mere kritisk i f.eks. læringssammenhæng.
AB - Blandingen af offentlig interesse, gode mediehistorier og smarte sælgere har ført til sejlivede neuromyter, der ikke bare distraherer almindelige mennesker, men også fører til udbredte misforståelser blandt professionelle som lærere og plejepersonale. I bedste fald leder neuromyter til spild af tid og penge, samt til placebo- effekter og basale misforståelser om den menneskelige tilstand. I værste fald distraherer pseudovidenskab os fra at opsøge videnskabeligt valideret hjælp, hvilket kan have en høj menneskelig og økonomisk pris.Her drøftes forskellige måder neurovidenskabelige idéer forvandskes og misforstås, og hvordan moderne viden om hjernen kan anvendes mere kritisk i f.eks. læringssammenhæng.
KW - educational neuroscience
KW - hjernen
KW - læring
KW - neuromyth
KW - theory of science
KW - science communication
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 30
SP - 31
EP - 38
JO - Psykologisk Set
JF - Psykologisk Set
SN - 0906-2483
IS - 89
ER -