Department of Psychology and Behavioural Sciences

Forført af hjernen? Lær at skelne vrøvl fra videnskab i populærhjerneforskningens vidunderlige verden

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearch

Blandingen af offentlig interesse, gode mediehistorier og smarte sælgere har ført til sejlivede neuromyter, der ikke bare distraherer almindelige mennesker, men også fører til udbredte misforståelser blandt professionelle som lærere og plejepersonale. I bedste fald leder neuromyter til spild af tid og penge, samt til placebo- effekter og basale misforståelser om den menneskelige tilstand. I værste fald distraherer pseudovidenskab os fra at opsøge videnskabeligt valideret hjælp, hvilket kan have en høj menneskelig og økonomisk pris.
Her drøftes forskellige måder neurovidenskabelige idéer forvandskes og misforstås, og hvordan moderne viden om hjernen kan anvendes mere kritisk i f.eks. læringssammenhæng.
Original languageDanish
JournalPsykologisk Set
Volume30
Issue89
Pages (from-to)31-38
Number of pages8
ISSN0906-2483
Publication statusPublished - 1 Apr 2013

    Research areas

  • educational neuroscience, hjernen, læring, neuromyth, theory of science, science communication

See relations at Aarhus University Citationformats

Press/Media items

Download statistics

No data available

ID: 54147077