Forbrugeropfattelse og anvendelse af Nøglehulsmærket

Amanda Videbæk Laasholdt, Susanne Hansen, Mathilde Tønning Tønnesen, Bao Ngoc Khanh Nguyen, Liisa Lähteenmäki

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportCommissioned

226 Downloads (Pure)

Abstract

Nøglehulsmærket har til formål at hjælpe os med at træffe et bedre ernæringsmæssigt valg inden for en produktkategori, men påvirker mærket egentlig vores opfattelse af produktet – og hvordan? Denne rapport har til hensigt at afdække disse spørgsmål gennem en spørgeskemaundersøgelse omhandlende danske forbrugeres opfattelse og anvendelse af Nøglehullet generelt og inden for forskellige produktkategorier. Fire forbrugertyper identificeres: de, der aktivt vælger Nøglehulsmærkede produkter, når de lægger mærke til dem; de der ”svinger” og både vælger og fravælger specifikke Nøglehulsmærkede produkter; de, der som udgangspunkt fravælger Nøglehulsmærket; og de, der slet ikke lægger mærke til Nøglehullet. Disse grupper har forskellig viden om og opfattelse af Nøglehullet, men helt overordnet er forbrugernes opfattelse af Nøglehulsmærket generelt overvejende positiv.
Original languageDanish
PublisherDCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug
Volume183
Number of pages101
ISBN (Print)978-87-93998-38-4
ISBN (Electronic)978-87-93998-39-1
Commissioning bodyMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Publication statusPublished - Feb 2021
SeriesDCA rapport
Number183
ISSN2245-1684

Cite this