Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Filosofikum for Fremtiden - Anbefaling ang. filosofikum fra Det Unge Akademi

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportCommissioned

Standard

Filosofikum for Fremtiden - Anbefaling ang. filosofikum fra Det Unge Akademi. / Niss, Kristine; Normand, Signe; Andersen, Casper; Møller, Niels Martin; Dalsgaard, Steffen; Dalsgaard, Peter.

2018.

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportCommissioned

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@book{7877c88f2c5f4dc38c973eabc57efe47,
title = "Filosofikum for Fremtiden - Anbefaling ang. filosofikum fra Det Unge Akademi",
abstract = "Fremtidens store udfordringer g{\aa}r p{\aa} tv{\ae}rs af de videnskabelige hovedomr{\aa}der. Skal de studerende v{\ae}re rustet til at adressere udfordringerne, s{\aa} er et indg{\aa}ende kendskab til de andre fags videnskabelighed en vigtig foruds{\ae}tning. Et filosofikums berettigelse kan ligge i at l{\o}fte denne opgave. N{\o}gleordet her er ‘akademisk dannelse’. Akademisk dannelse indbefatter dels en forst{\aa}else for, at fagenes videnskabelighed kommer til udtryk p{\aa} forskellig vis og dels en forst{\aa}else for, at fagene er f{\ae}lles om et videnskabeligt fundament. Det f{\ae}lles inkluderer for eksempel: at skridtene i de videnskabelige unders{\o}gelser er gennemsigtige og principielt gentagelige; at der er krav om offentligg{\o}relse og efterpr{\o}vning af metoder og resultater; og at de bygger p{\aa} samspil mellem teori og empiri.",
author = "Kristine Niss and Signe Normand and Casper Andersen and M{\o}ller, {Niels Martin} and Steffen Dalsgaard and Peter Dalsgaard",
year = "2018",
month = "4",
day = "1",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Filosofikum for Fremtiden - Anbefaling ang. filosofikum fra Det Unge Akademi

AU - Niss, Kristine

AU - Normand, Signe

AU - Andersen, Casper

AU - Møller, Niels Martin

AU - Dalsgaard, Steffen

AU - Dalsgaard, Peter

PY - 2018/4/1

Y1 - 2018/4/1

N2 - Fremtidens store udfordringer går på tværs af de videnskabelige hovedområder. Skal de studerende være rustet til at adressere udfordringerne, så er et indgående kendskab til de andre fags videnskabelighed en vigtig forudsætning. Et filosofikums berettigelse kan ligge i at løfte denne opgave. Nøgleordet her er ‘akademisk dannelse’. Akademisk dannelse indbefatter dels en forståelse for, at fagenes videnskabelighed kommer til udtryk på forskellig vis og dels en forståelse for, at fagene er fælles om et videnskabeligt fundament. Det fælles inkluderer for eksempel: at skridtene i de videnskabelige undersøgelser er gennemsigtige og principielt gentagelige; at der er krav om offentliggørelse og efterprøvning af metoder og resultater; og at de bygger på samspil mellem teori og empiri.

AB - Fremtidens store udfordringer går på tværs af de videnskabelige hovedområder. Skal de studerende være rustet til at adressere udfordringerne, så er et indgående kendskab til de andre fags videnskabelighed en vigtig forudsætning. Et filosofikums berettigelse kan ligge i at løfte denne opgave. Nøgleordet her er ‘akademisk dannelse’. Akademisk dannelse indbefatter dels en forståelse for, at fagenes videnskabelighed kommer til udtryk på forskellig vis og dels en forståelse for, at fagene er fælles om et videnskabeligt fundament. Det fælles inkluderer for eksempel: at skridtene i de videnskabelige undersøgelser er gennemsigtige og principielt gentagelige; at der er krav om offentliggørelse og efterprøvning af metoder og resultater; og at de bygger på samspil mellem teori og empiri.

M3 - Rapport

BT - Filosofikum for Fremtiden - Anbefaling ang. filosofikum fra Det Unge Akademi

ER -