Department of Management

Fem typer strategi i organisationer

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fem typer strategi i organisationer. / Steensen, Elmer Fly.

In: Ledelse og Erhvervsoekonomi, Vol. 74, No. 2, 2009, p. 9-25.

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Steensen, EF 2009, 'Fem typer strategi i organisationer', Ledelse og Erhvervsoekonomi, vol. 74, no. 2, pp. 9-25.

APA

Steensen, E. F. (2009). Fem typer strategi i organisationer. Ledelse og Erhvervsoekonomi, 74(2), 9-25.

CBE

Steensen EF. 2009. Fem typer strategi i organisationer. Ledelse og Erhvervsoekonomi. 74(2):9-25.

MLA

Steensen, Elmer Fly. "Fem typer strategi i organisationer". Ledelse og Erhvervsoekonomi. 2009, 74(2). 9-25.

Vancouver

Steensen EF. Fem typer strategi i organisationer. Ledelse og Erhvervsoekonomi. 2009;74(2):9-25.

Author

Steensen, Elmer Fly. / Fem typer strategi i organisationer. In: Ledelse og Erhvervsoekonomi. 2009 ; Vol. 74, No. 2. pp. 9-25.

Bibtex

@article{1937c03081a311dea479000ea68e967b,
title = "Fem typer strategi i organisationer",
abstract = "Begrebet strategi anvendes i ledelseslitteraturen til at repr{\ae}sentere blandtandet skriftlige og mundtlige formuleringer og narrativer, lederes intentioner og detgenerelle adf{\ae}rdsm{\o}nster blandt organisationers ansatte. Baseret p{\aa} en gennemgangaf hvordan strategi begrebet er blevet brugt og defi neret i den strategiskeledelseslitteratur fra 1970'erne frem til i dag pr{\ae}senteres i denne artikel en samlingsmodel indeholdende fem forskellige strategi-typer: f{\ae}lles strategi, skjult strategi, falsk strategi, ikke-overvejet strategisk potentiale og realiseret strategi. Det diskuteres, hvilke indbyrdes relationer der kan v{\ae}re mellem strategityperne, og hvordan en organisations strategi er internt sammensat. Der frems{\ae}ttes desuden forslag til, hvordan ledere kan anvende typologien som inspiration til arbejdet med at udvikle og gennemf{\o}re strategier i organisationer og virksomheder.",
author = "Steensen, {Elmer Fly}",
year = "2009",
language = "Dansk",
volume = "74",
pages = "9--25",
journal = "Ledelse & Erhvervsoekonomi",
issn = "0902-3704",
publisher = "DJ{\O}F forlag",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fem typer strategi i organisationer

AU - Steensen, Elmer Fly

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Begrebet strategi anvendes i ledelseslitteraturen til at repræsentere blandtandet skriftlige og mundtlige formuleringer og narrativer, lederes intentioner og detgenerelle adfærdsmønster blandt organisationers ansatte. Baseret på en gennemgangaf hvordan strategi begrebet er blevet brugt og defi neret i den strategiskeledelseslitteratur fra 1970'erne frem til i dag præsenteres i denne artikel en samlingsmodel indeholdende fem forskellige strategi-typer: fælles strategi, skjult strategi, falsk strategi, ikke-overvejet strategisk potentiale og realiseret strategi. Det diskuteres, hvilke indbyrdes relationer der kan være mellem strategityperne, og hvordan en organisations strategi er internt sammensat. Der fremsættes desuden forslag til, hvordan ledere kan anvende typologien som inspiration til arbejdet med at udvikle og gennemføre strategier i organisationer og virksomheder.

AB - Begrebet strategi anvendes i ledelseslitteraturen til at repræsentere blandtandet skriftlige og mundtlige formuleringer og narrativer, lederes intentioner og detgenerelle adfærdsmønster blandt organisationers ansatte. Baseret på en gennemgangaf hvordan strategi begrebet er blevet brugt og defi neret i den strategiskeledelseslitteratur fra 1970'erne frem til i dag præsenteres i denne artikel en samlingsmodel indeholdende fem forskellige strategi-typer: fælles strategi, skjult strategi, falsk strategi, ikke-overvejet strategisk potentiale og realiseret strategi. Det diskuteres, hvilke indbyrdes relationer der kan være mellem strategityperne, og hvordan en organisations strategi er internt sammensat. Der fremsættes desuden forslag til, hvordan ledere kan anvende typologien som inspiration til arbejdet med at udvikle og gennemføre strategier i organisationer og virksomheder.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 74

SP - 9

EP - 25

JO - Ledelse & Erhvervsoekonomi

JF - Ledelse & Erhvervsoekonomi

SN - 0902-3704

IS - 2

ER -