Department of Management

Fem typer strategi i organisationer

Research output: Contribution to journal/Conference contribution in journal/Contribution to newspaperJournal articleResearchpeer-review

Documents

  • Vol

    Final published version, 353 KB, PDF document

  • Department of Marketing and Statistics
Begrebet strategi anvendes i ledelseslitteraturen til at repræsentere blandt
andet skriftlige og mundtlige formuleringer og narrativer, lederes intentioner og det
generelle adfærdsmønster blandt organisationers ansatte. Baseret på en gennemgang
af hvordan strategi begrebet er blevet brugt og defi neret i den strategiske
ledelseslitteratur fra 1970'erne frem til i dag præsenteres i denne artikel en samlingsmodel indeholdende fem forskellige strategi-typer: fælles strategi, skjult strategi, falsk strategi, ikke-overvejet strategisk potentiale og realiseret strategi. Det diskuteres, hvilke indbyrdes relationer der kan være mellem strategityperne, og hvordan en organisations strategi er internt sammensat. Der fremsættes desuden forslag til, hvordan ledere kan anvende typologien som inspiration til arbejdet med at udvikle og gennemføre strategier i organisationer og virksomheder.
Original languageDanish
JournalLedelse og Erhvervsoekonomi
Volume74
Issue2
Pages (from-to)9-25
Number of pages17
ISSN0902-3704
Publication statusPublished - 2009

See relations at Aarhus University Citationformats

Download statistics

No data available

ID: 220786