"Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler": rap og literacy - dansklærerens slaraffenland

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearch

Abstract

Dette kapitel argumenterer i en socialsemiotisk literacyforståelse for brug af raptekster analytisk og produktivt i udskolingens danskundervisning. Først vises med udgangspunkt i et review over eksisterende viden, hvordan rap kan udvikle elevernes opmærksomhed for receptive, analytiske literacyprocesser, opmærksomhed på sprog og identitetsdannelse. Derefter gives idéer til, hvordan man kan arbejde produktivt med raptekster i udskolingens danskundervisning, både med udgangspunkt
i eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres læringsmål i forhold til det æstetiske univers, som raptekster er.
Original languageDanish
Title of host publicationLiteracydidaktik i fagene : i udskolingen
EditorsKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
Place of publicationFrederikshavn
PublisherDafolo
Publication date2020
Pages69-88
ISBN (Print)9788771607444
Publication statusPublished - 2020

Cite this