Abstract
Dette kapitel argumenterer i en socialsemiotisk literacyforståelse for brug af raptekster analytisk og produktivt i udskolingens danskundervisning. Først vises med udgangspunkt i et review over eksisterende viden, hvordan rap kan udvikle elevernes opmærksomhed for receptive, analytiske literacyprocesser, opmærksomhed på sprog og identitetsdannelse. Derefter gives idéer til, hvordan man kan arbejde produktivt med raptekster i udskolingens danskundervisning, både med udgangspunkt
i eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres læringsmål i forhold til det æstetiske univers, som raptekster er.
i eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres læringsmål i forhold til det æstetiske univers, som raptekster er.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Literacydidaktik i fagene : i udskolingen |
Editors | Kirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen |
Place of publication | Frederikshavn |
Publisher | Dafolo |
Publication date | 2020 |
Pages | 69-88 |
ISBN (Print) | 9788771607444 |
Publication status | Published - 2020 |