Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Evalueret: Deltagelse i folkeskolens evalueringspraksis

Research output: Book/anthology/dissertation/reportPh.D. thesis

  • Department of Learning
  • Research Programme in Diversity and Learning
Afhandlingen belyser betydninger af læreres evalueringer af deres elever samt elevers selvevalueringer i den danske folkeskole. Der tages afsæt i deltagende observation og interviews på tre skoler. Det teoretiske udgangspunkt er kritisk psykologi, og ud fra bl.a. begreberne om deltagelse og handlesammenhænge anlægges et dialektisk perspektiv på evalueringspraksis. Afhandlingens overordnede pointe er, at evalueringer og elevernes fællesskaber virker betingende ind på hinanden, hvorved evalueringer også kan få betydning for elevernes positioner i klassen. Selvevalueringer betragtes i sin konkrete sammenhæng, og det analyseres frem, hvordan selvevalueringer kan bevirke, at folkeskolens evalueringspraksis bliver lagdelt. Der anlægges ydermere et kritisk perspektiv på forståelser af 'dygtighed' som bestående af elevens kognitive strukturer. Dygtighed og læring betragtes derimod situeret.
Original languageDanish
Place of publicationKbh
PublisherDanmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
Number of pages275
ISBN (Print)978-87-7430-082-3
Publication statusPublished - 2010

    Research areas

  • assessment, public school, self-assessment

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 203587