TY - JOUR
T1 - Etik og børnehavebørn med autisme
T2 - Antropologisk forskning i pædagogisk arbejde
AU - Kjær, Bjørg
AU - Danneskiold-Samsøe, Ida
PY - 2024/2
Y1 - 2024/2
N2 - En præmis for denne artikel er, at etik er indlejret i den praktiske handling. Etik er integreret i al handling, og pædagogers handlinger påvirker uvægerligt børn og gør som alt andet socialt liv en forskel for dem hvad enten den er positiv eller negativ. Som antropologiske forskere er vi optaget af de mikrointeraktioner, der foregår mellem mennesker, og som det etnografiske feltarbejde giver adgang til. Således også pædagogers handlinger i relation til specifikke børn. I vores forskning i hverdagslivet for børn med autisme i almene daginstitutioner, er vi på denne måde stødt på etisk forsvarlig såvel som etisk problematisk pædagogisk praksis i relation til disse børn. Når vi bliver konfronteret med pædagogik med negative konsekvenser for børn, der er udsatte, må vi som forskere tage stilling til, hvordan vi vil håndtere disse iagttagelser i henhold til forsvarlig forskningsetik og -praksis. I denne artikel viser vi konkrete eksempler på, hvordan pædagogikken kan fremstå problematisk i etisk forstand, ligesom vi illustrerer pædagogik som i højere grad indfrier den etiske fordring. Desuden reflekterer vi over de forskningsetiske valg, som er forbundet med feltarbejdet, samt det analytiske såvel som det forskningsformidlende arbejde.
AB - En præmis for denne artikel er, at etik er indlejret i den praktiske handling. Etik er integreret i al handling, og pædagogers handlinger påvirker uvægerligt børn og gør som alt andet socialt liv en forskel for dem hvad enten den er positiv eller negativ. Som antropologiske forskere er vi optaget af de mikrointeraktioner, der foregår mellem mennesker, og som det etnografiske feltarbejde giver adgang til. Således også pædagogers handlinger i relation til specifikke børn. I vores forskning i hverdagslivet for børn med autisme i almene daginstitutioner, er vi på denne måde stødt på etisk forsvarlig såvel som etisk problematisk pædagogisk praksis i relation til disse børn. Når vi bliver konfronteret med pædagogik med negative konsekvenser for børn, der er udsatte, må vi som forskere tage stilling til, hvordan vi vil håndtere disse iagttagelser i henhold til forsvarlig forskningsetik og -praksis. I denne artikel viser vi konkrete eksempler på, hvordan pædagogikken kan fremstå problematisk i etisk forstand, ligesom vi illustrerer pædagogik som i højere grad indfrier den etiske fordring. Desuden reflekterer vi over de forskningsetiske valg, som er forbundet med feltarbejdet, samt det analytiske såvel som det forskningsformidlende arbejde.
KW - autisme
KW - dagtilbud
KW - pædagogisk praksis
KW - forskningsetik
KW - etik i pædagogisk praksis
U2 - 10.7146/nu.v51i2.143221
DO - 10.7146/nu.v51i2.143221
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1396-3953
VL - 51
SP - 62
EP - 87
JO - Nordiske Udkast
JF - Nordiske Udkast
IS - 2 (2023)
ER -