Aarhus University Seal

Ernærings- og sundhedsanprisninger: En undersøgelse af anprisningernes effekt på danske forbrugeres købsadfærd, produktopfattelse og indtag

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportCommissioned

Standard

Ernærings- og sundhedsanprisninger : En undersøgelse af anprisningernes effekt på danske forbrugeres købsadfærd, produktopfattelse og indtag. / Tønnesen, Mathilde Tønning; Hansen, Susanne; Laasholdt, Amanda Videbæk et al.

DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, 2021. 91 p. (DCA rapport; No. 185).

Research output: Book/anthology/dissertation/reportReportCommissioned

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@book{a4c7cb0d901b4ea2876926f984979b41,
title = "Ern{\ae}rings- og sundhedsanprisninger: En unders{\o}gelse af anprisningernes effekt p{\aa} danske forbrugeres k{\o}bsadf{\ae}rd, produktopfattelse og indtag",
abstract = "I denne rapport freml{\ae}gges en unders{\o}gelse af effekten af ern{\ae}rings- og sundhedsanprisninger p{\aa} den danske forbrugers produktopfattelse og k{\o}bsbeslutning, samt hvorvidt tilstedev{\ae}relsen af anprisninger medf{\o}rer et {\o}get indtag af produktet. Unders{\o}gelsen bygger dels p{\aa} et litteraturstudie, dels p{\aa} en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse.Overordnet indikerede unders{\o}gelsen, at anprisningernes effekt p{\aa} forbrugeren afh{\ae}nger af produkttype og anprisningstype, og der er indikation for, at anprisningstyperne har en forskelligartet effekt p{\aa} den danske forbruger. Reduktionsanprisninger er prim{\ae}rt forbundet med en forventning om, at sundere f{\o}devarer er mindre velsmagende, samt kompensatoriske overbevisninger, der retf{\ae}rdigg{\o}r et {\o}get indtag (dog uden n{\o}dvendigvis at medf{\o}re {\o}get indtag). Omvendt er positive anprisninger prim{\ae}rt forbundet med en bel{\o}nningsf{\o}lelse ift., at man g{\o}r noget godt for sig selv, og en form for ”dosis uf{\o}lsomhed”. P{\aa} denne m{\aa}de kan sundhedsopfattelsen blive forbundet med tro om, at det er sundere for en, des mere der spises, hvilket kan resultere i, at forbrugere spiser mere af produktet",
keywords = "T0-2021",
author = "T{\o}nnesen, {Mathilde T{\o}nning} and Susanne Hansen and Laasholdt, {Amanda Videb{\ae}k} and {Mangaard Sarraf}, {Stine Cecilie} and Liisa L{\"a}hteenm{\"a}ki",
note = "Linket til h{\o}jre henviser til rapporten i trykt format til download. Dokumentet over linket er selve leveringen til ministeriet med f{\o}lgebrev .",
year = "2021",
month = feb,
language = "Dansk",
isbn = "978-87-93998-42-1",
series = "DCA rapport",
number = "185",
publisher = "DCA - Nationalt Center for F{\o}devarer og Jordbrug",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Ernærings- og sundhedsanprisninger

T2 - En undersøgelse af anprisningernes effekt på danske forbrugeres købsadfærd, produktopfattelse og indtag

AU - Tønnesen, Mathilde Tønning

AU - Hansen, Susanne

AU - Laasholdt, Amanda Videbæk

AU - Mangaard Sarraf, Stine Cecilie

AU - Lähteenmäki, Liisa

N1 - Linket til højre henviser til rapporten i trykt format til download. Dokumentet over linket er selve leveringen til ministeriet med følgebrev .

PY - 2021/2

Y1 - 2021/2

N2 - I denne rapport fremlægges en undersøgelse af effekten af ernærings- og sundhedsanprisninger på den danske forbrugers produktopfattelse og købsbeslutning, samt hvorvidt tilstedeværelsen af anprisninger medfører et øget indtag af produktet. Undersøgelsen bygger dels på et litteraturstudie, dels på en spørgeskemaundersøgelse.Overordnet indikerede undersøgelsen, at anprisningernes effekt på forbrugeren afhænger af produkttype og anprisningstype, og der er indikation for, at anprisningstyperne har en forskelligartet effekt på den danske forbruger. Reduktionsanprisninger er primært forbundet med en forventning om, at sundere fødevarer er mindre velsmagende, samt kompensatoriske overbevisninger, der retfærdiggør et øget indtag (dog uden nødvendigvis at medføre øget indtag). Omvendt er positive anprisninger primært forbundet med en belønningsfølelse ift., at man gør noget godt for sig selv, og en form for ”dosis ufølsomhed”. På denne måde kan sundhedsopfattelsen blive forbundet med tro om, at det er sundere for en, des mere der spises, hvilket kan resultere i, at forbrugere spiser mere af produktet

AB - I denne rapport fremlægges en undersøgelse af effekten af ernærings- og sundhedsanprisninger på den danske forbrugers produktopfattelse og købsbeslutning, samt hvorvidt tilstedeværelsen af anprisninger medfører et øget indtag af produktet. Undersøgelsen bygger dels på et litteraturstudie, dels på en spørgeskemaundersøgelse.Overordnet indikerede undersøgelsen, at anprisningernes effekt på forbrugeren afhænger af produkttype og anprisningstype, og der er indikation for, at anprisningstyperne har en forskelligartet effekt på den danske forbruger. Reduktionsanprisninger er primært forbundet med en forventning om, at sundere fødevarer er mindre velsmagende, samt kompensatoriske overbevisninger, der retfærdiggør et øget indtag (dog uden nødvendigvis at medføre øget indtag). Omvendt er positive anprisninger primært forbundet med en belønningsfølelse ift., at man gør noget godt for sig selv, og en form for ”dosis ufølsomhed”. På denne måde kan sundhedsopfattelsen blive forbundet med tro om, at det er sundere for en, des mere der spises, hvilket kan resultere i, at forbrugere spiser mere af produktet

KW - T0-2021

M3 - Rapport

SN - 978-87-93998-42-1

T3 - DCA rapport

BT - Ernærings- og sundhedsanprisninger

PB - DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug

ER -