Er dit barns sprog alderssvarende?

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

Formelle evalueringer af børns sproglige udvikling er gennem de seneste år blevet et mere og mere udbredt fænomen i daginstitutioner i Norden. I dette kapitel analyseres det faglige fundament for et meget anvendt sprogligt evalueringsredskab: TRAS – Tidlig registrering af sprogudvikling (Espenakk mfl., 2003b). Gennem en analyse af TRAS-skemaets faglige antagelser og konkrete spørgsmål belyses den overordnede fortolkningsramme af sprog og småbørns sproglige udvikling, der skabes i evalueringsredskabet og danner grundlag for fortællinger om sprog og børns sproglige udvikling. Analysen viser, at en anvendelse af TRAS-skemaet medfører en særlig form for «normalitetskontrol» af alle børn, der teoretisk og vidensmæssigt har specialpædagogiske rødder. Betydningen heraf for arbejdet med sprog i daginstitutioner diskuteres.
Original languageDanish
Title of host publicationProblembarna : metoder og manualer i barnehage, skole og barnevern
EditorsMari Pettersvold, Solveig Østrem
Place of publicationOslo
PublisherCappelen Damm
Publication year15 Jun 2019
Pages101-118
ISBN (print)978-82-02-56952-5
Publication statusPublished - 15 Jun 2019

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 157349000