Abstract
Translated title of the contribution | Hegel's Sceptical Path to Absolute Knowing. An Analysis of Hegel's Phänomenologie des Geistes. |
---|---|
Original language | Danish |
Place of publication | København |
---|---|
Publisher | Museum Tusculanum |
Edition | 1 |
ISBN (Print) | 8772895284 |
Publication status | Published - 1999 |
Externally published | Yes |
Fingerprint
Dive into the research topics of 'Hegel's Sceptical Path to Absolute Knowing. An Analysis of Hegel's Phänomenologie des Geistes.'. Together they form a unique fingerprint.Cite this
- APA
- Author
- BIBTEX
- Harvard
- Standard
- RIS
- Vancouver
}
1 ed. København: Museum Tusculanum, 1999.
Research output: Book/anthology/dissertation/report › Doctoral thesis
TY - THES
T1 - Hegels skeptiske vej til den absolutte viden. En analyse af Phänomenologie des Geistes.
AU - Huggler, Jørgen
PY - 1999
Y1 - 1999
N2 - Hegels skeptiske vej til den absolutte viden. En analyse af Phänomenologie des Geistes, ix+363 s. København, Museum Tusculanums Forlag, (1999) er en nytolkning af forholdet mellem erkendelsesteori og metafysik i Hegels Phänomenologie des Geistes (PhG) fra 1807. Det vises, at bogen er en særegen erkendelsesteoretisk og metafysisk undersøgelse, hvor brugen af en skeptisk metode, inspireret af Sextus Empiricus, skal tjene til at befri et idealistisk syn på erkendelsen og dens genstande fra enhver mulig ækvipollensindvending. Baggrunden herfor er, at Hegel finder, at hvad der nu kaldes justifikationistisk erkendelsesfilosofi, herunder transcendentalfilosofien i Kants formulering, er utilstrækkelig, så længe de forskellige positioner kan modstilles lige så stærke alternativer. Omvendt kan en kritisk drøftelse af konkurrerende synspunkter under visse betingelser føre til en bevidsthed om deres relative berettigelse.Hegels udvikling af midler til at gennemføre sin argumentation diskuteres, og det vises, at han ved brug af en omfortolkningsteknik foretager retrograde sammenfatninger af relativ gyldighed. Gennem en afklaring af forholdet mellem nødvendighed og vilkårlighed ved argumentationsforløbet vises: at som konsekvens af metoden kan Hegel kun gøre krav på, at de sammenfatninger, der foretages i bogens sidste kapitel, tillægges en absolut gyldighed. Dermed belyses, hvordan Hegel først i dette sidste kapitel fremlægger sin egen metafysik. Samtidig fjernes grundlaget såvel for en række klassiske indvendinger mod bogens indre konsekvens, som for en række forsøg på at forsvare argumentationens nødvendighed, og der åbnes for en fornyet diskussion af et så egenartet erkendelsesteoretisk, subjektivitetsteoretisk og metafysisk projekt som det hegelske. I afhandlingen søges det vist, at Hegels bog kan læses som en undersøgelse af betingelser for rationalitet, også uden at det fuldt ud accepteres af læseren, at Hegel faktisk har evnet at legitimere sine egne opfattelser som værende "den absolutte viden".Afhandlingen har dels en principiel del, dels en kommenterende. Gennem en minutiøs læsning af PhGs sidste kapitel og dets forudsætninger, samt af en parallelversion ("C. Die Wissenschafft"), der tidligere kun i ringe grad er blevet forstået, underbygges pointerne fra de principielle overvejelser.I den kommenterende del indgår tillige en grundig redegørelse såvel for Hegels kritik af sindelagsetikken som den kunne formuleres ud fra Kant, som for Hegels analyse af Kristendommen og dens bundethed til "forestillingens form". Bogen - og herunder den religionsfilosofiske analyse - har ikke karakter af en aktualisering eller kritik, men vil klart kunne udmøntes i en sådan, idet den tydeliggør forudsætninger hos Hegel, sådan at der kan tages stilling til disse, f.eks. gennem en anden vurdering af forestillingsbegrebet, eller af forholdet mellem teori og praksis, end hans. Et af disputatsens væsentligste resultater er at forklare, hvordan Hegel på én gang kan tænke indholdsmæssigt, reflekteret og samtidig inden for et systematisk sigte. Disputatsen afklarer forholdet mellem nødvendige og vilkårlige elementer (og i hvilken betydning Phänomenologie des Geistes gør brug af historie og i hvilken den ikke gør det).
AB - Hegels skeptiske vej til den absolutte viden. En analyse af Phänomenologie des Geistes, ix+363 s. København, Museum Tusculanums Forlag, (1999) er en nytolkning af forholdet mellem erkendelsesteori og metafysik i Hegels Phänomenologie des Geistes (PhG) fra 1807. Det vises, at bogen er en særegen erkendelsesteoretisk og metafysisk undersøgelse, hvor brugen af en skeptisk metode, inspireret af Sextus Empiricus, skal tjene til at befri et idealistisk syn på erkendelsen og dens genstande fra enhver mulig ækvipollensindvending. Baggrunden herfor er, at Hegel finder, at hvad der nu kaldes justifikationistisk erkendelsesfilosofi, herunder transcendentalfilosofien i Kants formulering, er utilstrækkelig, så længe de forskellige positioner kan modstilles lige så stærke alternativer. Omvendt kan en kritisk drøftelse af konkurrerende synspunkter under visse betingelser føre til en bevidsthed om deres relative berettigelse.Hegels udvikling af midler til at gennemføre sin argumentation diskuteres, og det vises, at han ved brug af en omfortolkningsteknik foretager retrograde sammenfatninger af relativ gyldighed. Gennem en afklaring af forholdet mellem nødvendighed og vilkårlighed ved argumentationsforløbet vises: at som konsekvens af metoden kan Hegel kun gøre krav på, at de sammenfatninger, der foretages i bogens sidste kapitel, tillægges en absolut gyldighed. Dermed belyses, hvordan Hegel først i dette sidste kapitel fremlægger sin egen metafysik. Samtidig fjernes grundlaget såvel for en række klassiske indvendinger mod bogens indre konsekvens, som for en række forsøg på at forsvare argumentationens nødvendighed, og der åbnes for en fornyet diskussion af et så egenartet erkendelsesteoretisk, subjektivitetsteoretisk og metafysisk projekt som det hegelske. I afhandlingen søges det vist, at Hegels bog kan læses som en undersøgelse af betingelser for rationalitet, også uden at det fuldt ud accepteres af læseren, at Hegel faktisk har evnet at legitimere sine egne opfattelser som værende "den absolutte viden".Afhandlingen har dels en principiel del, dels en kommenterende. Gennem en minutiøs læsning af PhGs sidste kapitel og dets forudsætninger, samt af en parallelversion ("C. Die Wissenschafft"), der tidligere kun i ringe grad er blevet forstået, underbygges pointerne fra de principielle overvejelser.I den kommenterende del indgår tillige en grundig redegørelse såvel for Hegels kritik af sindelagsetikken som den kunne formuleres ud fra Kant, som for Hegels analyse af Kristendommen og dens bundethed til "forestillingens form". Bogen - og herunder den religionsfilosofiske analyse - har ikke karakter af en aktualisering eller kritik, men vil klart kunne udmøntes i en sådan, idet den tydeliggør forudsætninger hos Hegel, sådan at der kan tages stilling til disse, f.eks. gennem en anden vurdering af forestillingsbegrebet, eller af forholdet mellem teori og praksis, end hans. Et af disputatsens væsentligste resultater er at forklare, hvordan Hegel på én gang kan tænke indholdsmæssigt, reflekteret og samtidig inden for et systematisk sigte. Disputatsen afklarer forholdet mellem nødvendige og vilkårlige elementer (og i hvilken betydning Phänomenologie des Geistes gør brug af historie og i hvilken den ikke gør det).
M3 - Doktordisputats
SN - 8772895284
BT - Hegels skeptiske vej til den absolutte viden. En analyse af Phänomenologie des Geistes.
PB - Museum Tusculanum
CY - København
ER -