Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Elevstemmer i gymnasiet: - uddannelse overgår alle

Research output: Book/anthology/dissertation/reportPh.D. thesis

Standard

Elevstemmer i gymnasiet : - uddannelse overgår alle. / Boie, Mette Alma Kjærsholm.

Aarhus Universitet, 2020. 303 p.

Research output: Book/anthology/dissertation/reportPh.D. thesis

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@phdthesis{5851f8ba56d045528418bfadf46f93de,
title = "Elevstemmer i gymnasiet: - uddannelse overg{\aa}r alle",
abstract = "Afhandlingen har unders{\o}gt f{\ae}nomenet elevstemme i en gymnasiesammenh{\ae}ng og tager udgangspunkt i elevers oplevelser af {\textquoteright}at sige noget eller ikke sige noget{\textquoteright} i forskellige undervisningssituationer. Unders{\o}gelsen bidrager med begrebsudvikling af elevstemme og tilf{\o}jer et vigtigt perspektiv i forhold til at forst{\aa} gymnasieelevers stemme.Samtidig giver den anledning til at rejse en diskussion af p{\ae}dagogisk im{\o}dekommenhed ud fra f{\ae}nomenet elevstemme, der blandt andet handler om at kvalificere m{\aa}den at lytte til elever p{\aa}, anerkende deltagelse som tavs og undervise med blik for elevers tvivl.",
keywords = "Gymnasiep{\ae}dagogik, P{\ae}dagogisk filosofi, Elevstemme, F{\ae}nomenologi, Praksisf{\ae}nomenologi, Undervisning",
author = "Boie, {Mette Alma Kj{\ae}rsholm}",
year = "2020",
language = "Dansk",
publisher = "Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Elevstemmer i gymnasiet

T2 - - uddannelse overgår alle

AU - Boie, Mette Alma Kjærsholm

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Afhandlingen har undersøgt fænomenet elevstemme i en gymnasiesammenhæng og tager udgangspunkt i elevers oplevelser af ’at sige noget eller ikke sige noget’ i forskellige undervisningssituationer. Undersøgelsen bidrager med begrebsudvikling af elevstemme og tilføjer et vigtigt perspektiv i forhold til at forstå gymnasieelevers stemme.Samtidig giver den anledning til at rejse en diskussion af pædagogisk imødekommenhed ud fra fænomenet elevstemme, der blandt andet handler om at kvalificere måden at lytte til elever på, anerkende deltagelse som tavs og undervise med blik for elevers tvivl.

AB - Afhandlingen har undersøgt fænomenet elevstemme i en gymnasiesammenhæng og tager udgangspunkt i elevers oplevelser af ’at sige noget eller ikke sige noget’ i forskellige undervisningssituationer. Undersøgelsen bidrager med begrebsudvikling af elevstemme og tilføjer et vigtigt perspektiv i forhold til at forstå gymnasieelevers stemme.Samtidig giver den anledning til at rejse en diskussion af pædagogisk imødekommenhed ud fra fænomenet elevstemme, der blandt andet handler om at kvalificere måden at lytte til elever på, anerkende deltagelse som tavs og undervise med blik for elevers tvivl.

KW - Gymnasiepædagogik

KW - Pædagogisk filosofi

KW - Elevstemme

KW - Fænomenologi

KW - Praksisfænomenologi

KW - Undervisning

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Elevstemmer i gymnasiet

PB - Aarhus Universitet

ER -