Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Elevers selvregulering og interesse i et it-støttet tværfagligt forløb

Research output: Contribution to book/anthology/report/proceedingBook chapterResearchpeer-review

I dette kapitel undersøges elevers selvregulering og interesser i forbindelse
med et tværfagligt teknologiunderstøttet undervisningsforløb,
Energi – hva’ gør vi? Undersøgelsen tager udgangspunkt i
forløbets anden fase om global opvarmning. Fokus er naturfagsdidaktisk,
idet undersøgelsen er tilrettelagt som et case-studium
af to 7. klassers arbejde på platformen viten.no i faget geografi.
Der blev benyttet observation, videooptagelser med videobriller
og uformelle interviews til dataindsamling. Dataanalysen foregik
som en tematisk kodning af materialet, hvor der blev søgt tegn på
elevers selvregulering og interesse. Resultaterne viser, at for nogle
elever var det demotiverende at opleve tekniske problemer f.eks.
ved login. For andre var det demotiverende, at opgaven var for
svær. Teknologien krævede lærernes opmærksomhed, som derved
gik fra eleverne. Resultaterne viser, at læreren har en vigtig rolle i
forhold til at hjælpe og facilitere elevernes arbejde, når opgaven er
svær. En vigtig pointe er, at teknologien ikke må blive et mål i sig
selv for undervisningen. Teknologien bør være én blandt mange
didaktiske strategier, læreren kan trække på i arbejdet med det 21.
århundredes kompetencer.
Original languageDanish
Title of host publicationInnovativ undervisning med IT : forskning i tre demonstrationsskoleforsøg II
EditorsJeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Stefan Ting Graf, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krog Skott
Place of publicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication yearAug 2018
Pages203-219
Chapter10
ISBN (print)978 87 7184 719 2, 978 87 7184 1527
Publication statusPublished - Aug 2018
SeriesDidaktiske studier
Number4
ISSN2446-4554

See relations at Aarhus University Citationformats

ID: 131651945